instalaiset

Uusi liikevaihtoennätys, luotettu kumppani ja vetovoimainen työpaikka

Vuosikertomus ja tulevaisuuskatsaus 2023

Insta on turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija. Olemme edelläkävijä ja luotettava kumppani teollisuuden, puolustuksen, ohjelmistokonsultoinnin ja kyberturvallisuuden asiakkaillemme.

Monialainen teknologiayhtiö

Turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija

Insta on turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija. Olemme monialainen teknologiayhtiö, edelläkävijä ja luotettava kumppani teollisuuden, puolustuksen, ohjelmistokonsultoinnin ja kyberturvallisuuden asiakkaillemme. Yhdistämällä huippuosaamisen ja älykkään teknologian kehitämme turvallisuutta ja suorituskykyä yhä nopeammin muuttuvassa digitalisoituvassa maailmassa. Ihmiset, osaaminen ja vastuullisuus ovat toimintakulttuurimme perusta.

AvainluvutVastuullisuusHenkilöstö ja kulttuuriTutkimus ja tuotekehitysStrategia 2023-2026Asiakkaat ja kumppanit

Tutustu liiketoiminta-alueidemme vuoden kohokohtiin:

PuolustusTeollisuus KyberturvallisuusOhjelmistokonsultointi

Vuonna 2024 odotamme liikevaihdon kasvavan ja kannattavuuden säilyvän hyvällä tasolla. Koko konsernin tilauskanta vuoden 2024 alussa oli erinomainen 92,7 M€. Tilauskanta kasvoi vuoden takaisesta 7 %.

Taantuvasta taloussuhdanteesta ja epävarmasta markkinatilanteesta huolimatta vuonna 2024 teollisuus liiketoiminta-alueen tuloksissa ja ennusteissa nähdään positiivisia signaaleja. Liiketoiminta-alueen strategian keskiössä on erityisesti johtamisen sekä myynnin ja hankintatoimen mallien tehostaminen.

Puolustusliiketoimintamarkkina on aktiivinen ja kasvaa edelleen lähivuosina. Liiketoiminnan odotetaan kehittyvän suotuisasti vuonna 2024. Jatkamme pitkäjänteistä omistautumista kansainvälistymiseen ja Nato-jäsenyyden tuomiin kasvun mahdollisuuksiin ja uusien markkinoiden avaamiseen sekä henkilötyönä että palveluiden ja ratkaisujen kehittämisenä.

Kyberliiketoiminnan uskomme kehittyvän suotuisasti ja strategian mukaisesti myös vuonna 2024, mikäli markkinassa ei tapahdu merkittäviä häiriöitä. Ohjelmistokonsultoinnin osalta yleisen taloustilanteen heikkeneminen saattaa näkyä kysynnässä.

Liiketoiminnat

Monialainen yhtiö - Neljä liiketoimintaa

Teollisuus

Automaation, sähköistyksen ja turvallisen digitalisaation suunnannäyttäjä

Ainutlaatuiset ratkaisumme auttavat asiakkaitamme Suomessa ja maailmalla vahvistamaan kilpailukykyään tuottavuutta, turvallisuutta ja toimintavarmuutta parantamalla. Osaamisessamme yhdistyy syvällinen tietotaito ja asiakasymmärrys kaikissa teollisten osaamisalueidemme tehtävissä ja toimituksissa asiakkaidemme toiminnan koko elinkaareen.

Puolustus

Verkottuneiden puolustusratkaisujen edelläkävijä

Tuotamme asiakkaillemme ylivoimaista suorituskykyä johtamisen ja turvallisen tiedonvälityksen ratkaisujen sekä avioniikan elinkaaripalveluiden avulla. Olemme toimineet puolustusmarkkinassa jo yli 50 vuoden ajan. Teknologinen tietotaitomme ja NATO-yhteensopivat tuotteemme ja palvelumme kiihdyttävät kansainvälistymistämme.

Kyberturvallisuus

Luotettava ja kansainvälinen kyberturvapalveluiden toimittaja

Tarjoamme laaja-alaisesti kyberturvaratkaisuja konsultoinnista kyberhyökkäysten torjuntaan ja verkkoturvasta henkilöiden ja laitteiden turvalliseen digitaaliseen identiteettiin. Palveluihimme, tuotteisiimme ja kattavaan kansainväliseen kumppaniverkostoomme luottavat suuryritykset ja julkisen sektorin organisaatiot niin kotimaassa kuin maailmalla.

Ohjelmistokonsultointi

Asiantuntevia, ketteriä ja monipuolisia ohjelmisto­konsultointi­palveluita

Vahva osaamisemme auttaa asiakkaitamme uudistumaan, kehittymään ja luomaan ainutlaatuista asiakaskokemusta yhä verkottuneemmassa maailmassa. Erottaudumme tietotaidolla, jossa korostuu vahva teollisen ympäristön ymmärrys, tietoturva ja kokemus kriittisten järjestelmien toteutuksesta.

Strategiamme ytimessä on auttaa ja tukea asiakkaitamme verkottuneessa ja yhä nopeammin digitalisoituvassa maailmassa. Etsimme yhdessä ratkaisuja yhteiskunnan vakauden ja arjen turvaamiseen, kilpailukyvyn kehittämiseen ja vihreän siirtymän toteuttamiseen.

Riippumattomuus, innovatiivinen tapa toimia, tutkitut ja turvalliset toimintatavat ja työkalut tekevät meistä halutun kumppanin ja markkinajohtajan useilla toimialoilla. Olemme asiakkaillemme vaativien ja älykkäiden kokonaisratkaisujen toimittaja ja palveluyritys, joka taitaa ja hallitsee palvelujen elinkaaren toteutuksesta ylläpitoon ja kehitykseen.

Vuoden 2023 lopussa konserni muutti organisaatio- ja johtamismalliaan, joka nivoutuu vahvasti Instan tulevaisuuden kasvun ja kilpailukyvyn varmistamiseen. Uudessa mallissa muodostettiin vuoden 2024 alusta kaksi kilpailukyvyltään vahvaa liiketoiminta-aluetta: Insta Industry (Teollisuus) ja Insta Advance. Konserniin kuuluu neljä liiketoimintaa: teollisuus, puolustus, ohjelmistokonsultointi ja kaikkia yhdistää monipuolinen kyberturvallisuusosaaminen.

Ihmiset, osaaminen ja vastuullisuus muodostavat toimintakulttuurimme perustan. Hyvinvoivat, innostuneet, osaavat ja sitoutuneet instalaiset ovat meille ainutlaatuinen menestystekijä. Haluamme, että Instassa työskentelevät alansa parhaat osaajat, henkilöstömme voi hyvin ja kehittyy kanssamme. Perheyrityksenä olemme kulttuurimme mukaisesti syventyneet erityisesti työaikajärjestelyissämme ja henkilöstöeduissamme siihen, että jokaiselle löytyisi omaan elämäntilanteeseen parhaiten sopivat ratkaisut.

Yksityisomisteisuus, asiakaslähtöisyys ja sitoutuneisuus sekä vahva suomalainen arvopohja tekevät meistä kumppanin, johon asiakkaamme ovat voineet luottaa, jo yli kuuden vuosikymmenen ajan. Turvaamme kriittistä infrastruktuuria ja pidämme huolta suomalaisen yhteiskunnan huoltovarmuudesta. Vuonna 2023 Insta-konsernin liiketoiminnan seurauksena suomalainen yhteiskunta sai 64,4 miljoonaa euroa verotuloja. Pääkonttorimme on Tampereella ja muut toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Oulussa, Varkaudessa, Harjavallassa, Porissa, Vantaalla, Kuopiossa, Muuramessa, Imatralla, Porvoossa ja Raisiossa.

Lue lisää meistä:

Tietoa konsernista

Instan rooli on ollut jo yli 60 vuoden ajan toimia asiakkaillemme turvallisen ja kestävän tulevaisuuden rakentajana. Kerta toisensa jälkeen asiakkaamme ja kumppanimme ovat kokeneet voivansa luottaa Instan osaamiseen ja ratkaisuihin, vaikka maailma ja toimintaympäristö ovat muuttuneet vauhdilla. Vahva ja pitkäjänteinen kasvu ei tapahdu sattumalta vaan on seurausta siitä, että meihin on aidosti lupa luottaa.

Kuluneen vuoden aikana olemme ottaneet merkittäviä askeleita kohti tulevaisuuden kasvumahdollisuuksia. Puolustusliiketoiminnassa lanseerasimme uuden Insta Steel -tuoteperheen ja saavutimme ensimmäistä kertaa Instan historiassa maailmanlaajuisen kiinnostuksen patentoidulle panosratkaisullemme. Tämän lisäksi solmimme yhteistyösopimuksen Lockheed Martinin kanssa sotilaskäyttöön tarkoitetun tiedonvälitys- ja suodatusratkaisun toteuttamisesta sekä saimme patentin Insta Safelink TL II -salaimelle – molemmat näistä kehitysaskelista ovat tärkeässä roolissa alati verkottuvissa puolustuksen johtamisjärjestelmäratkaisuissa, joista Installa on pitkä kokemus. Teollisuusliiketoiminnassamme kasvatimme merkittävästi asemiamme vihreän energian projekteissa, mm. P2X:n vetylaitoksen merkittävänä sähkö- ja automaatiotoimittajana.

Näkymät alkaneelle vuodelle ovat lupaavat kaikilla liiketoiminta-alueillamme sekä osakkuusyhtiö Millog-konsernissa. Uskomme vahvasti, että Instan kasvua lähivuosina siivittävät käynnissä olevat tuotekehityshankkeet, Suomen Nato-jäsenyys, Puolustusvoimien uudet suorituskykyhankinnat sekä suomalaisen teollisuuden investoinnit vihreään siirtymään. Tämän lisäksi erittäin vahva taseemme, gearing -37 %, antaa meille edellytykset investoida vahvasti tulevaisuuteemme ja tukea pitkäjänteisesti avainasiakkaidemme kriittisiä kehitysohjelmia.

Olen nyt toiminut puoli vuotta Instan toimitusjohtajana ja olen erittäin vaikuttunut instalaisten energiasta ja ammattitaidosta. Asenne ja osaaminen meidän jo yli 1100 hengen organisaatiossamme ovat ehdotonta huippuluokkaa. Haluan kiittää kaikkia instalaisia ja asiakkaitamme menestyksekkäästä vuodesta sekä hienosta asiakaspalautteesta, mitä olen saanut. Haluan pitää omalta osaltani huolen, että Instaan on lupa luottaa tulevaisuudessakin.

Kiitoksin,

Tapio Kolunsarka

Tapio Kolunsarka 2023

Instan avainluvut 2023

Insta-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli jälleen ennätyksellinen 173,9 M€. Liikevaihto kasvoi 13,4 % edelliseen tilikauteen verrattuna. Liikevoitto oli 17,0 M€ ja nettotulos 15,4 M€, molemmat kasvoivat merkittävästi volyymin kasvun sekä kannattavuuden paranemisen myötä. Konsernin maksuvalmius ja rahoitusasema ovat edelleen erinomaiset.

Avainluvut 2023

Insta ikoni
153,4 M€ (2022)
Liikevaihto 173,9 M€
Insta ikoni napakymppi
12,0 M€ (2022)
Tilikauden tulos 15,4 M€
Insta ikoni timantti
15,7 M€ (2022)
Liikevoitto 17,0 M€
Insta kaytetyt ikonit15
64,3 % (2022)
Omavaraisuusaste 68,2 %

Tähtäämme kannattavaan kasvuun yhdessä asiakkaiden ja kumppanien kanssa. Tavoitteemme on auttaa ja tukea asiakkaitamme verkottuneessa ja yhä nopeammin digitalisoituvassa maailmassa. Etsimme yhdessä ratkaisuja yhteiskunnan vakauden turvaamiseen, kilpailukyvyn kehittämiseen ja vihreän siirtymän toteuttamiseen. Haluamme olla jatkossakin paras vaihtoehto asiakkaillemme, kun puhutaan esimerkiksi teollisuuden uusiutuvaan energiaan liittyvistä hankkeista, tuotantoprosessin digitalisoimisesta ja datan hyödyntämisestä tai puolustusteollisuuden ratkaisuista ja kumppanuuksista, joiden kaikkien menestyksen taustalla on luotettava kyberosaaminen.

Henkilöstömme määrä kasvoi n. 6 % ja meitä oli keskimäärin 1 129 instalaista vuonna 2023.

Henkilöstö - Bar Chart 2023 FI

Strategiamme 2023-2026

Kannattava kasvu ja tavoite: Turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija

Instan tavoite on auttaa ja tukea asiakkaitamme verkottuneessa ja yhä nopeammin digitalisoituvassa maailmassa. Etsimme yhdessä ratkaisuja yhteiskunnan vakauden turvaamiseen, kilpailukyvyn kehittämiseen ja vihreän siirtymän toteuttamiseen. Strateginen tahtotilamme on olla asiakkaillemme ja sidosryhmillemme turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija nyt ja tulevaisuudessa.

Megatrendit

Jatkuva kehitys ja vastuullisuus

Viimeisimmät asiakirjojen hallintateknologiat toiminnassa, joissa on älylaitteita, pilvipohjaista yhteistyötä ja edistyneitä ohjelmistoratkaisuja, jotka tehostavat organisaation tuottavuutta.

Megatrendit - Teknologinen kehitys

Kiihtyvä teknologinen kehitys

• Digitalisaatio, liikkuvuus, verkottuminen, data, tekoäly ja robotiikka muuttavat tapoja toimia ja luovat uusia mahdollisuuksia.

• Tekoälyn hyödyntäminen ja integroituminen osaksi ohjelmistoja ja järjestelmiä tuottaen lisäarvoa loppukäyttäjälle.

• Tarve kyberturvallisuusratkaisuille kasvaa, koska järjestelmät ovat entistä enemmän verkottuneita ja kyberrikollisuus lisääntyy.

Paristonmuotoinen lampi rehevässä metsässä.

Megatrendit - Vihreä siirtymä

Ilmastonmuutos ja vihreä siirtymä

• Ilmastokriisi ja vallitseva geopoliittinen tilanne muokkaavat teollisuuden tarpeita ja investointeja.

• Vahvat panostukset uusiutuvaan energiaan jatkuvat ja vihreää siirtymää tukevan infrastruktuurin rakentaminen nopeutuu mm. sähkön- ja lämmöntuotannossa.

• Vastuullisuus korostuu kaikessa toiminnassa.

Moniulotteinen ympäristö maa, meri, ilma, avaruus Insta

Megatrendit - Geopoliittinen epävakaus

Geopoliittinen epävakaus

• Kriittisen infrastruktuurin turvaaminen on äärimmäisen tärkeä kysymys. Verkostoituneen yhteiskuntamme eri sektorit – energia, vesihuolto, ruokahuolto ja logistiikka – ovat riippuvaisia toisistaan.

• Epävakaa tilanne ja Ukrainan sota vaikuttaa puolustusalaan monella tavalla. Euroopassa lisärahoitusta ohjataan erityisesti materiaalihankintoihin ja valmiuden nostoon.

• Suomen liittyminen puolustusliitto Naton jäseneksi huhtikuussa 2023 luo uusia mahdollisuuksia puolustusteollisuudelle kehittyvän kansainvälisen puolustusyhteistyön myötä.

Instan SOC-valvomo kyberturvallisuus

Tutkimus ja tuotekehitys

Kyberturvallisuuspalvelut ja digitalisaation hyödyntäminen

Insta auttaa asiakkaitaan menestymään nyt ja tulevaisuudessa. Vuonna 2023 suurin osa tuotekehitysmenoistamme kohdistui tuotteistettujen kyberpalvelujen kehittämiseen ja digitalisaation hyödyntämiseen. Kansainvälinen yhteistyö kasvattaa ymmärrystä uusien teknologioiden mahdollisuuksista.

Kansainväliset tutkimushankkeet:

Digitaalinen transformaatio

AI-NET ANTILLAS

Laaja kansainvälinen tutkimushanke, jonka tavoitteena on edistää digitaalista transformaatiota Euroopassa. Insta tutkii laiteidentiteetin ratkaisuja huomioiden reunalaskenta- ja IoT-ympäristöt, jotka mahdollistavat kolmannen osapuolen ratkaisujen integroinnin luotettavasti 5G- ja 6G-verkkoympäristöön.Business Finland 2022-2024.

Tulevaisuuden ilmasodankäynti ja lentäjien suorituskyky

Enhanced Pilot Interfaces & Interactions for fighter Cockpit (EPIIC)

Yhteiseurooppalaisessa hankkeessa kehitetään tulevaisuuden ilmasodankäynnin vaatimia innovatiivisia teknologioita, joilla varmistetaan lentäjän onnistuminen vaativissa ilmasodankäynnin toimintaympäristöissä. Insta on mukana tutkimassa lentäjän suorituskykyä ja terveydentilaa monitoroivia ratkaisuja. Rahoittaja EU & European Defence Fund 2023-2025

Tilannetietoinen tekoäly

AI for Situational Awareness (AISA)

AISA-hankkeen tavoitteena on edistää tilannetietoisen tekoälyn kehitystä ja kokonaisvaltaista hyödyntämistä erilaisissa älykkäissä digitalisoiduissa teollisissa tuotantoympäristöissä. Instan tavoitteena on tutkia, konseptoida, kehittää ja pilotoida datapohjainen, tietoturvallinen, modulaarinen ja monitasoinen ratkaisuperhe prosessi- ja valmistavan teollisuuden toiminnan johtamisen ja operoinnin tueksi. Business Finland 2021-2024.

Parviäly ja autonomia

iMUGS 2020-2023

Projektin tavoitteena oli luoda Euroopan maiden puolustusvoimille modulaarinen ja skaalautuva arkkitehtuuri miehitettyjen ja miehittämättömien järjestelmien kokonaisuudelle. Insta kehitti ohjelmistoratkaisuja, jotka mahdollistavat esimerkiksi itseohjautuvien ajoneuvoparvien yhteistoiminnan sotilasyksikön operaatiota tukevassa roolissa tai parven itsenäisen toiminnan kuljetus- tai tiedustelutehtävässä ilman jatkuvaa viestintäyhteyttä johtamisjärjestelmään tai operaattoriin. Projektissa luotiin myös prototyyppi autonomisten ajoneuvojen ohjausalgoritmien kehittämisessä käytettävästä simulaatio- ja visualisointiympäristöstä. iMUGS on yksi Euroopan unionin EDIDP-ohjelman (European Defence Industrial Development Programme) rahoittamista hankkeista.

Älykäs teollisuus

Operational eXcellence by Integrating Learned information into AcTionable Expertise (OXILATE)

Instan kehittämät ratkaisut edistivät Suomen konsortion yleistä tehtaan digitaalisen kaksosen tavoitetta. Ratkaisut muodostuivat älykkääseen teollisuuteen sijoittuvista datapohjaisista ja kyberturvallisista ratkaisuista sekä ohjelmistokonsultoinnin laatimista tuotoksista. Ohjelmistopohjaisten ratkaisuiden lisäksi hankkeen aikana valmistui opinnäytteitä ja tieteellisiä artikkeleita. Business Finland 2020-2023.

Vihreän nurmen koristelemaa tehdassiluettia sininen taivas taustallaan.

Teollisuus 2023

Kestävää kasvua yhdessä asiakkaiden kanssa

Teollisen automaation, sähköistyksen ja digitalisaation suunnannäyttäjänä autamme asiakkaitamme vahvistamaan ja parantamaan liiketoimintansa kilpailukykyä, tuottavuutta, turvallisuutta ja toimintavarmuutta.

Asiakasohjautuvuutta ja uudet tuotantotilat

Taantumasta huolimatta vuoden 2023 tulos ja tilausten määrä säilyivät hyvällä tasolla. Päivitetyn strategian johdattamana loimme vahvan pohjan kasvulle ja kehitykselle. Nostimme keskiöön erityisesti johtamisen, myynnin ja hankintatoimen rakenteiden ja mallien tehostaminen.

Muokkasimme toimintatapojamme ja yhtiörakennettamme tuotantolähtöisestä asiakastoimialoittain muodostettuun suuntaan. Uusien Teollisuus & Infra - sekä Energia-liiketoimintayksikköjen rinnalla jatkoivat vahvasti Asennus, Suunnittelu ja Valmistus. Yhteen asiakastoimialaan keskittyvän Energian palvelumallia hyödynnetään tulevaisuudessa muiden toimialojen asiakkuuksien kehittämisessä ja johtamisessa.

Kulunut vuosi oli myös uusien tilahankkeiden aikaa. Alkuvuodesta Insta Automationin tytäryhtiö Mattila Porvoo muutti Kulloon Nybyn yritysalueelle rakennettuihin nykyaikaisiin tiloihin. Loppukesästä alkoi keskusvalmistusliiketoiminnan uusien tuotantotilojen (M-halli) rakentaminen Tampereen Sarankulmassa.

Teollisuus

Lockheed Martin F-35 ja maisema Insta

Puolustus 2023

Tuotekehitystä, kumppanuutta ja Naton tuomia uusia mahdollisuuksia

Insta keskittyy puolustusliiketoiminnassaan tilannekuva- ja johtamisjärjestelmiin, verkottuneen puolustuksen järjestelmäintegraatioihin, tekoälypohjaiseen analytiikkaan, simulaattoreihin, kyberturvallisuuteen sekä avioniikan ylläpitoon ja huoltoon ja lentäjien suorituskykyä turvaaviin ratkaisuihin.

Puolustusvoimien pitkäaikaisena strategisena kumppanina olemme huoltovarmuusketjun tärkeä toimija ja teollisen omavaraisuuden turvaaja.

Puolustus

Nostoja 2023

Vahvaa kasvua jo useampi vuosi peräkkäin

Puolustusliiketoiminnan liikevaihto ja tulos kasvoivat vuonna 2023. Nato-jäsenyyden myötä kehittyvä kansainvälinen puolustusyhteistyö lupaa hyvää niin suomalaiselle teollisuudelle kuin koko Euroopan turvallisuudelle, vaikka maailmassa jatkuu epävakaus ja ennustamattomuus.

Tiivistä yhteistyötä ja kumppanuuksia

Teemme tiivistä yhteistyötä alan muiden toimijoiden kanssa. Yli 50 vuotinen yhteistyö Puolustusvoimien kanssa ja strateginen kumppanuus kehittyi suotuisasti. Asiakastyytyväisyys oli kokonaisuudessaan hyvällä tasolla.

Kiinnostus puolustusalaa kohtaan kasvussa

Kiinnostus puolustusalaa kohtaan ja mahdollisuudet turvata suomalaista yhteiskuntaa ovat lisääntyneet, mikä heijastuu myös rekrytointiin. Puolustusliiketoiminnan tehtävissä työskentelevillä työtyytyväisyys on korkealla tasolla ja kohonnut viime vuoteen verrattuna.

Insta SOC kyberturvallisuus

Kyberturvallisuus 2023

Uusia tuotteita, luotettavia palveluita

Insta on yksi Suomen merkittävimmistä kyberturvatoimijoista. Tarjoamme laaja-alaisesti kyberturvapalveluita konsultoinnista kyberhyökkäysten torjuntaan ja verkkoturvasta henkilöiden ja laitteiden turvalliseen digitaaliseen identiteettiin.

NIS2-direktiivi neliö
KYBERTURVALLISUUS

Kyberturvallisuus huomioidaan tulevaisuudessa entistäkin paremmin

2030-luvulle mentäessä tekoälyn uhat ja mahdollisuudet moninaistuvat. Tulevaisuudessa kyberturvallisuuden rooli ja kysyntä uusille palveluille lisääntyvät entisestään. Epävakaa maailmantilanne uhkakuvineen, digitalisaatio ja yhä kasvava sääntely lisäävät kyberturvallisuuspalveluiden kysyntää. Esimerkiksi Kyberturvallisuusdirektiivi eli NIS2-direktiivi ja sen täytäntöönpanemiseksi säädettävä uusi kansallinen laki kyberturvallisuuden riskienhallinnasta luo suurelle määrälle yrityksiä ja organisaatioita uusia velvoitteita, joiden mukaisesti niiden tulee varautua kyberuhkiin. NIS2:n tavoitteena on nostaa kyberturvallisuuden tasoa Euroopassa ja vähentää kyberrikollisuuden aiheuttamia menetyksiä. Direktiivin vaikutusalan piirissä ovat toimijat, joiden toiminnan katsotaan olevan yhteiskunnan kannalta kriittistä. Toimijoiden tulee noudattaa NIS2:n velvoitteita lokakuusta 2024 eteenpäin.

Instalaiset toimistolla, tietokone, kasveja, koodaus

Ohjelmistokonsultointi 2023

Ketterää ja skaalautuvaa ohjelmistokonsultointia

Ohjelmistokonsultoinnin liiketoiminnassa Insta tarjoaa ketteriä ja skaalautuvia ohjelmistokehitys- ja digitalisaatiopalveluita. Erottaudumme asiantuntemuksella, jossa korostuu vahva teollisen ympäristön ymmärrys, tietoturva, kokemus kriittisten järjestelmien toteutuksesta sekä modernien ja luotettavien teknologioiden hallitseminen.

Laura Niittylä Insta
OHJELMISTOKONSULTOINTI

Vuoden 2023 aikana olemme kirkastaneet strategiaamme, miettineet kilpailuetuamme ja sitä miten voimme parhaiten auttaa asiakkaitamme onnistumaan. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme luotettu ja ketterä teknologiakumppani, joka ymmärtää asiakkaidemme tarpeita syvällisesti ja auttaa heitä saavuttamaan parhaan kilpailuedun liiketoimintaympäristön alati muuttuvissa tilanteissa.

Laura Niittylä
Vice president, Digital

Ohjelmistokonsultointi

Asiakas- ja uratarinoita

Helenin Katri Valan lämpöpumppulaitos Insta neliö

Asiakkaat ja kumppanit

Vahvistamme asiakkaidemme kilpailukykyä

Menestystekijämme on aito ja syvällinen asiakasymmärrys, johon liittyy kehittyvä palvelu- ja tuotevalikoima sekä osaava henkilöstö. Vahva sitoutuminen on meille tyypillistä. Jatkuva parantaminen luo pohjaa pitkäaikaiselle kumppanuudelle.

Olemme toimineet teollisuudessa jo yli 60 vuoden ajan. Puolustusteknologiamarkkinoilla meidät tunnetaan edelläkävijänä ja luotettavana kumppanina. Suomen Puolustusvoimien strategisena kumppanina olemme osallistuneet Nato-kumppanuustoimintaan jo vuosien ajan. Kyberturvallisuusosaamistamme hyödynnetään yli 50 maassa, kaikilla mantereilla.

Turvallisuus on elintärkeä osa ydinosaamistamme, kulttuuriamme ja lähestymistapaamme. Haluamme turvata asiakkaidemme liiketoiminnan kaikissa tilanteissa. Meillä on vahva tiimihenki ja perheyrityksenä tapamme työskennellä on ketterä ja joustava.

Asiakkaat & kumppanit

Menestystekijöitämme

Insta ikoni valkoinen

Palvelut ja tuotteet

Asiakkaiden arvostamat palvelut ja tuotteet

Palvelumme ja tuotteemme ovat asiakkaidemme arvostamia ja vastaavat heidän tarpeitaan. Teemme tiivistä yhteistyötä kumppaneiden kanssa ja rakennamme kumppanuusverkostoja.

Osaaminen

Jatkuvasti kehittyvä osaaminen

Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että osaamisemme on huippuluokkaa. Tarjoamamme ratkaisut huomioivat teknologisen kehityksen ja ovat kilpailukykyisiä.

Insta-ikoni lukko ja internet

Teknologia

Teknologian edelläkävijä

Tunnemme uudet teknologiat ja sovellamme niitä asiakkaidemme haasteisiin uusilla ja innovatiivisilla tavoilla.

Insta ikoni ihmiset tiimi ryhmä

Henkilöstö

Innostuneet, osaavat ja sitoutuneet instalaiset

Olemme innostuneita työstämme, kehitämme jatkuvasti osaamistamme. Perheyhtiön avoin ja keskusteleva ilmapiiri tukee onnistumistamme ja työssä viihtymistä.

Henkilöstö & Kulttuuri

Tarjoamme joustavaa työelämää

Perheyrityksenä olemme kulttuurimme mukaisesti syventyneet erityisesti siihen, että jokaiselle löytyisi omaan elämäntilanteeseen parhaiten sopivat ratkaisut. Rekrytoimme jatkuvasti uusia henkilöitä osaksi huipputiimejä. Palkkasimme vuoden aikana yhteensä yli 130 ohjelmistokehittäjää, automaation asiantuntijaa, kyberturvan ammattilaista ja muuta osaajaa.

Insta ikoni 119 valitse tähdistä

Henkilöstötyytyväisyys

Kiitettävä henkilöstötyytyväisyys

Viihtyvyyden lähteet: mielenkiintoiset työtehtävät, työkavereiden tuki ja apu sekä hyvinvointiin keskittyminen.

Insta ikoni ihmisiä työntekijöitä tiimityö

Ammattilaiset

Yli 1 100 ammattilaista

Henkilöstö

Osaajatarinat

Pitkospuut metsässä Insta

Huolehdimme ihmisistä ja ympäristöstä

Vastuullinen toimintatapa mahdollistaa liiketoimintamme kannattavuuden ja jatkuvuuden – luomme vastuullisempaa yhteiskuntaa ratkaisuidemme ja palveluidemme kautta. Ratkaisumme ovat kestäviä ja turvallisia niin ihmisille, yhteiskunnalle kuin ympäristöllekin. Vastuullisuuttamme ohjaavat yhtiön eettiset pelisäännöt ja toimintapolitiikat. Ihmiset, osaaminen ja laatu muodostavat toimintakulttuurimme perustan.

Kohokohtia 2023

Insta käsi vastuullisuus kasvi luonto

Ydinosaaminen

Turvallisuus ja vastuullisuus ydinosaamistamme

Henkilöstömme on tiiviisti sitoutunut vastuulliseen toimintatapaan.

Insta ikoni kättely kädet diili  valkoinen

Kumppani

Luotettava kumppani

Asiakkaistamme 75 % arvioi Instan auttavan hyvin tai erittäin hyvin omien vastuullisuustavoitteidensa saavuttamisessa.

insta ikoni kierrätys, tehdas, tuotanto 61

Kierrätys

Tehokasta kierrätystä

Vuonna 2023 kokonaisjätemäärämme oli 24 % pienempi vuoteen 2022 verrattuna.

Asiakastarinat & näkemykset

Vastuullisuus

Pysy alan aallonharjalla ja tilaa uutiskirjeemme

Tärkeimmät uutiset, inspiroivat artikkelit ja asiantuntijoidemme ajankohtaisia näkemyksiä eri toimialoilta sekä tietoa tulevista tapahtumistamme.

Hyväksy käyttöehdot. Käsittelemme tietojasi vastuullisesti.
Tutustu tietosuojaselosteeseemme.