Page 189 - Demo
P. 189


                                    Huoltamoj%u00e4rjestelm%u00e4t-liiketoiminnassa markkina oli eritt%u00e4inkin haastava eik%u00e4 Installa ollut riitt%u00e4v%u00e4%u00e4 tilannekuvaa markkinassa tapahtuvista muutoksista. Mik%u00e4li tilannekuva oli olemassa, sen vaatimiin muutoksiin ei ollut kyky%u00e4 eik%u00e4 rohkeutta tarttua. Samoin tuotteisiin liittyv%u00e4t vaatimukset olivat pienelle valmistajalle haastavia. L%u00e4ht%u00f6kohtaisesti p%u00e4%u00e4t%u00f6s/p%u00e4%u00e4t%u00f6kset keinoista ryhty%u00e4 kehitt%u00e4m%u00e4%u00e4n ja valmistamaan jakelumittareita olivat riskienhallinnan kannalta oikeita, koska liiketoimintaan l%u00e4hdettiin panostamaan alkuun suhteellisen hallitusti. Kohtalokkaat virheet tehtiin mahdollisesti siin%u00e4 vaiheessa, kun toinen markkinan konsolidaatioaalto oli k%u00e4ynnist%u00e4m%u00e4ss%u00e4 1990 luvun laman aikana. Sen j%u00e4lkeen liiketoiminnassa ei en%u00e4%u00e4 p%u00e4%u00e4sty kasvu-uralle ja toiminta oli tappiollista. Divestointip%u00e4%u00e4t%u00f6s olisi tullut tehd%u00e4 v%u00e4hint%u00e4%u00e4n viisi vuotta aiemmin kuin se faktisesti tehtiin.N%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelm%u00e4t -liiketoiminta oli Instan kannalta selke%u00e4 virheinvestointi. Syyt olivat pitk%u00e4lle samat kuin edell%u00e4 huoltamoj%u00e4rjestelm%u00e4t -liiketoiminnassa, mutta lis%u00e4ksi yksik%u00f6n/yhti%u00f6n elinkaaren aikana oli ajoittain merkitt%u00e4vi%u00e4 johtamiseen liittyvi%u00e4 ongelmia. My%u00f6s toiminnan fokus oli ep%u00e4selv%u00e4 ts. toimittiin liian laajassa markkinassa liian monella tuotteella, joissa tuotteistamisaste ei ollut riitt%u00e4v%u00e4. Siirtymiset toimialan sis%u00e4ll%u00e4 uusille alueille ja niiden vaatimien investointien taloudellisen j%u00e4rkevyyden arviointi olisi tullut tehd%u00e4 systemaattisemmin. Sek%u00e4 huoltamoj%u00e4rjestelm%u00e4- ett%u00e4 n%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelm%u00e4liiketoiminnat olivat molemmat suhteellisen p%u00e4%u00e4omaintensiivisi%u00e4 verrattuna Instan %u201dtyypillisiin%u201d liiketoimintoihin. Molemmat olivat my%u00f6s tuotebisneksi%u00e4, joihin Installa ei ollut riitt%u00e4v%u00e4sti osaamista historiallisista syist%u00e4 eik%u00e4 tuoteosaamisen kehitt%u00e4miseen syyst%u00e4 tai toisesta panostettu riitt%u00e4v%u00e4sti.Intopalon liiketoiminnan osto oli sek%u00e4 onnistunut ett%u00e4 ep%u00e4onnistunut investointi. Itse asetin investoinnin kasvustrategiakontekstissa diversifikaatioon kuuluvaksi perusteluna se, ett%u00e4 tuotettava palvelu perustui merkitt%u00e4v%u00e4ss%u00e4 m%u00e4%u00e4rin (ei kokonaan) erilaiseen osaamiseen kuin mit%u00e4 Instassa oli ennest%u00e4%u00e4n tai v%u00e4hint%u00e4%u00e4nkin osaamista hy%u00f6dynnettiin erilaisissa ratkaisuissa. My%u00f6s markkina oli l%u00e4ht%u00f6kohtaisesti erilainen. Samoja asiakkuuksia toki oli kuin Installa, mutta ostajat olivat varsin erilaisissa positioissa organisaatioissaan. Yritysostosta p%u00e4%u00e4tett%u00e4ess%u00e4 oli selv%u00e4%u00e4, ett%u00e4 synergiapotentiaali oli vahva ja loi siten mahdollisuuden oleellisesti luoda lis%u00e4arvoa Instan turvallisen digitalisaation strategiaan. Kyseinen tavoite on merkitt%u00e4v%u00e4ss%u00e4 m%u00e4%u00e4rin toteutunut ja tuonut Installe positiivista tunnettuutta useillakin liiketoiminnan alueilla. Toisaalta taas kulttuurien eroavaisuus ja siit%u00e4 johtuneet johtamishaasteet ovat matkan varrella merkitt%u00e4v%u00e4sti hidastaneet ja vaikeuttaneet tavoiteltua integraatiota.Uuteen markkinaan t%u00e4ht%u00e4%u00e4v%u00e4t orgaaniset tiikerinhypytovat teollisuusautomaation osalta olleet eritt%u00e4in onnistuneita (vesihuolto ja n%u00e4ytt%u00e4m%u00f6t). T%u00e4ss%u00e4 kategoriassa on kuitenkin mukana yksi haastavimmista hankkeista Instan historiassa eli h%u00e4t%u00e4keskustietoj%u00e4rjestelm%u00e4 Erica. Sen varsin huonoon arvosanaan on montakin syyt%u00e4, mutta yksi t%u00e4rkeimmist%u00e4 oli ep%u00e4tietoisuus vaatimuksista tarjousvaiheessa ja hankkeen toteuttamisen aikana. My%u00f6s johtamisen ja sit%u00e4 palvelevan tilannekuvan olisi tullut olla merkitt%u00e4v%u00e4sti paremmalla tasolla. Hanke onkin yksi niist%u00e4, josta pit%u00e4isi organisaation ottaa oppia. Parasta hankkeessa oli se, ett%u00e4 se saatiin toimitettua asiakkaalle ja kaikessa kompleksisuudessaan j%u00e4rjestelm%u00e4st%u00e4 tuli hyv%u00e4. Lupa luottaa siis toteutui my%u00f6s t%u00e4ss%u00e4.Erican osalta virheet tehtiin sopimusvaiheessa ja niit%u00e4 virheit%u00e4 oli vaikea en%u00e4%u00e4 johtamisen keinoin korjata. N%u00e4in ollen selke%u00e4 oppi organisaatiolle on se, ett%u00e4 erityisesti v%u00e4hint%u00e4%u00e4n tiikerinhyppykategorian hankkeissa riskianalyysiin ja sopimuskatselmointiin tulee panostaa riitt%u00e4v%u00e4sti. Uskon henkil%u00f6kohtaisesti, ett%u00e4 Instassa ne asiat ovat nykyisin merkitt%u00e4v%u00e4sti paremmalla tasolla. Toinen virhe tehtiin Erica -hankkeessa siin%u00e4 vaiheessa, kun j%u00e4rjestelm%u00e4%u00e4 ryhdyttiin toteuttamaan. Toteutustapa ei ollut synkronissa sopimukseen n%u00e4hden eik%u00e4 asiaa tunnistettu riitt%u00e4v%u00e4n ajoissa. Se johti my%u00f6s harhaiseen tilannekuvaan, mik%u00e4 olotila oli vallalla liian pitk%u00e4%u00e4n ja aiheutti merkitt%u00e4vi%u00e4 taloudellisia tappioita. T%u00e4ss%u00e4 kohtaa oppina voisi olla se, ett%u00e4 megahankkeissa toteutettaisiin riitt%u00e4v%u00e4sti objektiivisia sis%u00e4isi%u00e4 tarkastuksia. N%u00e4in tilannekuvan luotettavuus voitaisiin varmistaa.Toki projektimaailmassa varmaan on muitakin esimerkkej%u00e4 siit%u00e4, miss%u00e4 osaamista on hy%u00f6dynnetty uudessa markkinassa. Tyypillist%u00e4 niille on ollut se, ett%u00e4 ne harvoin toistuvat, ja silloin niist%u00e4 saatavaa oppia on vaikea hy%u00f6dynt%u00e4%u00e4. Lis%u00e4sin my%u00f6s NATO:n uudeksi markkinaksi, mutta sen onnistumisen arviointi lienee t%u00e4ss%u00e4 vaiheessa ennenaikaista. Potentiaali joka tapauksessa on lupaava.Uuteen markkinaan t%u00e4ht%u00e4%u00e4v%u00e4t ep%u00e4orgaaniset tiikerinhypyt tulevat teollisuusautomaatiosta ja ne ovat onnistuneet varsin hyvin johtuen p%u00e4%u00e4osin vahvasta synergiasta Instan aiempiin liiketoimintoihin ja integraation johtamisen onnistumisesta. Miksi kyseiset yritysostot katson tiikerinhypyiksi, johtuu siit%u00e4, ett%u00e4 niiden vahvana motiivina on ollut maantieteellisen markkinan laajentaminen.Esimerkit uusiin tuotteisiin t%u00e4ht%u00e4%u00e4vist%u00e4 orgaanisista tiikerinhypyist%u00e4 tulevat p%u00e4%u00e4osin puolustusteknologian alueelta. Niiss%u00e4 onnistumisen voidaan katsoa olevan v%u00e4hint%u00e4%u00e4nkin tyydytt%u00e4v%u00e4ll%u00e4 tasolla. Kun puhutaan tuotteista, niin yleisesti Instassa on todettu vuosien varrella, ett%u00e4 yhti%u00f6 ei ole tuotetalo eik%u00e4 sill%u00e4 ole ollut riitt%u00e4v%u00e4sti osaamista tuot189
                                
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193