Page 184 - Demo
P. 184
sankielell%u00e4 %u201dei tehr%u00e4 t%u00e4st%u00e4 ny numeroo%u201d. Uskoisin, ett%u00e4 edelleen on j%u00e4ljell%u00e4 kehitysvelkaa, vaikka tilanne viime vuosina onkin parantunut kohtalaisen pitkin harppauksin. Siin%u00e4 iso tekij%u00e4 on ollut markkinoinnin ja viestinn%u00e4n kehitt%u00e4minen, alan ammattilaisten rooli.Johtamisen voidaan katsoa olevan osa kulttuuria ja mit%u00e4 suurimmassa m%u00e4%u00e4rin se on ihmisten kohtaamista. Sen sis%u00e4lt%u00f6%u00f6n on viime vuosien aikana kiinnitetty Instassa yh%u00e4 enemm%u00e4n huomiota ja hyv%u00e4 niin. Johtaminen voi synnytt%u00e4%u00e4 ristiriitoja muussakin kontekstissa kuin johtajan ja johdettavan kesken. Johtaminen voi olla yleisesti tai yksil%u00f6tasolla yrityksen arvojen vastaista tai se voi olla vallitsevaan kulttuuriin n%u00e4hden ristiriidassa. N%u00e4in on Instassakin joissakin yksitt%u00e4isiss%u00e4 tapauksissa p%u00e4%u00e4ssyt k%u00e4ym%u00e4%u00e4n. T%u00e4m%u00e4 jos mik%u00e4 on ollut ja tulee olemaan asia, mihin omistajilla on mahdollisuus perheyrityksess%u00e4 vaikuttaa. Ja n%u00e4in on tapahtunutkin. Timo Lehtinen nosti esiin Instan muuttumisesta keskusteltaessa tekij%u00e4n, mik%u00e4 ajan saatossa helposti j%u00e4%u00e4 ainakin sis%u00e4isesti Instasta katsottuna n%u00e4kem%u00e4tt%u00e4. H%u00e4n n%u00e4ki muutoksen niin, ett%u00e4 viel%u00e4 2000-luvun alussa Insta oli etenkin automaatiossa ulkopuolisten silmin profiloitunut maakuntatason toimijaksi, mutta 2020-luvulle tultaessa se oli siirtynyt korkeammalle %u201csarjatasolle%u201d. Se osaltaan vaikutti my%u00f6s kulttuurin kehittymiseen eli siis rakenteisiin ja toimintatapoihin, vaikka arvopohja on pitk%u00e4lle pysynyt samana.Logo on t%u00e4rke%u00e4 osa br%u00e4ndiviestint%u00e4%u00e4. Automatiikka-Asentajien, Instrumentoinnin ja Instan logo on kehittynyt historian aikana l%u00e4hes yksinomaan toiminimen muutosten yhteydess%u00e4. Poikkeuksen muodostavat vuodet 1984, 1988 ja 2025, jolloin logoa p%u00e4ivitettiin graafisen ilmeen muutokseen liittyen. Miksi Insta on menestynyt?Itsell%u00e4ni on 40 vuotta koettuna historiaa Instan palveluksessa. Olen ajan saatossa ollut tekemisiss%u00e4 Instassa ja sen sidosryhmiss%u00e4 laajasti ja erilaisissa teht%u00e4viss%u00e4 toimineiden henkil%u00f6iden kanssa. Se on ollut eritt%u00e4in mielenkiintoinen mahdollisuus. Kun minulta on kysytty, miksi Insta on menestynyt niin hyvin, uskon pystyv%u00e4ni kuvaamaan sit%u00e4 kokemukseeni perustuen, mutta toki arvio on subjektiivinen vailla kovaa tieteellist%u00e4 pohjaa. Mielest%u00e4ni juurisyy menestykselle l%u00e4htee siit%u00e4, ett%u00e4 Instassa on heti alusta alkaen kuunneltu ja oivallettu, mit%u00e4 asiakas haluaa ja tarvitsee. Sen merkitys on istutettu kaikkiin ty%u00f6ntekij%u00f6ihin ja kun merkitys on sis%u00e4istetty, se on jaettu yhteisen%u00e4 arvona - Lupa Luottaa. T%u00e4m%u00e4 on vuosi vuodelta ja teht%u00e4v%u00e4 teht%u00e4v%u00e4lt%u00e4 rakentanut asiakasyhteisty%u00f6t%u00e4, miss%u00e4 monilta osin voidaan puhua strategisesta kumppanuudesta, oli sitten kysymys mist%u00e4 tahansa Instan liiketoiminta-alueesta. Se on luonut vahvan asiakastyytyv%u00e4isyyden ja -lojaliteetin. Lupa luottaa on pohjannut tekemiseen, ammattitaitoon ja yhteisty%u00f6h%u00f6n. On my%u00f6s ymm%u00e4rrett%u00e4v%u00e4, ett%u00e4 luottamus ei synny hetkess%u00e4, vaan vaatii aikaa. Ja alkuun toimittiin pitk%u00e4%u00e4n kirjoittamattoman arvon mukaan %u2013 arjessa toimien. N%u00e4in on varmistunut se, ett%u00e4 arvo ei ole p%u00e4%u00e4lle liimattua, vaan Instan toiminnan ytimess%u00e4.Toinen t%u00e4rke%u00e4 osa menestysresepti%u00e4 on ollut se, ett%u00e4 henkil%u00f6st%u00f6 on kokenut tekev%u00e4ns%u00e4 merkityksellist%u00e4 ty%u00f6t%u00e4 ja saanut mahdollisuuden toteuttaa itse%u00e4%u00e4n. Kaikella (hieman yleist%u00e4en) tekemisell%u00e4 on ollut n%u00e4ht%u00e4viss%u00e4 syvempi tarkoitus. On saatu tehtaat py%u00f6rim%u00e4%u00e4n, ihmisille puhdasta vett%u00e4 ja luotu puhtaampaa ymp%u00e4rist%u00f6%u00e4. On mahdollistettu maan puolustaminen ja siihen oleellisesti liittyv%u00e4 huoltovarmuus, rakennettu kilpailukykyist%u00e4, maailmanlaajuisesti tunnustettua ja uskottavaa puolustusta sek%u00e4 kehitetty ja toimitettu tuotteita ja palveluja, jotka ovat mahdollistaneet turvallisen yhteiskunnan yll%u00e4pit%u00e4misen ja kehitt%u00e4misen alinomaa muuttuvassa maailmassa. Ja edell%u00e4 mainitut ovat vain esimerkkej%u00e4 siit%u00e4, miten henkil%u00f6st%u00f6 on voinut Instassa kokea tekev%u00e4ns%u00e4 aidosti isoja ja merkityksellisi%u00e4 asioita; olevansa osa maailmanluokan ratkaisuja.Unohtaa ei voi my%u00f6sk%u00e4%u00e4n sit%u00e4, ett%u00e4 kasvollinen omistajuus on luonut erinomaiset edellytykset yrityksen menestykselle. Omistajuuteen on liittynyt rehellisyys, eettisyys, vastuunkanto, pitk%u00e4j%u00e4nteisyys, rohkeus, ketteryys ja luottamus, muutaman abstraktin substantiivin mainitakseni. Kasvollinen omistajuus on vaikuttanut l%u00e4pi organisaation ja yksi hyvin oleellinen siihen liittynyt ominaisuus on ollut pitk%u00e4j%u00e4nteisyytt%u00e4 kuvaava %u201c25 vuoden kvartaaliajattelu%u201d, vaikka se onkin nostettu esiin kieli poskessa. Omistajat ovat istuttaneet sellaisen arvopohjan Instaan, mihin henkil%u00f6st%u00f6 on eri aikoina vahvasti samaistunut, ja mist%u00e4 instalaiset ovat voineet olla ylpeit%u00e4. Yhteinen suunta on ollut helppo ymm%u00e4rt%u00e4%u00e4 ja hyv%u00e4ksy%u00e4. Yrityksen identiteetti on henkil%u00f6st%u00f6n keskuudessaan jakama k%u00e4sitys yrityksen arvoista ja erityispiirteist%u00e4. Instassa henkil%u00f6st%u00f6 ja johto ovat keskim%u00e4%u00e4rin vahvasti sitoutuneet yrityksen identiteettiin, mik%u00e4 on ollut omiaan luomaan kilpailuetua. Instan pitk%u00e4 historia on vahvistanut sen uniikkia identiteetti%u00e4 ja sen sis%u00e4ist%u00e4misess%u00e4 tarinalla on iso merkitys.Paljon on Instan osalta puhuttu my%u00f6s yhteis%u00f6llisyydest%u00e4 menestyksen takana. Itse n%u00e4en, ett%u00e4 yhteis%u00f6llisyys on liittynyt erityisen vahvasti tiimien ja yksik%u00f6iden sis%u00e4iseen 184