Page 188 - Demo
P. 188
Seuraavassa tiikerinloikkia ja -hyppyj%u00e4 kuvaava matriisi ei ole t%u00e4ydellinen eik%u00e4 sen ole tarkoituskaan olla. Olen siin%u00e4 pyrkinyt analysoimaan sit%u00e4, miten ja mahdollisesti miksi erilaisissa loikissa ja hypyiss%u00e4 on onnistuttu. Asiahan toki olisi syv%u00e4llisen tutkimuksen arvoinen, mutta t%u00e4h%u00e4n historiateokseen liittyen analyysi on kohtuullisesti yksinkertaistettu. Olen matriisiin lis%u00e4nnyt subjektiivisen k%u00e4sitykseni muutamien esimerkin omaisten kasvustrategiakeinojen onnistumisesta (asteikolla 1-5) ja muutamalla k%u00e4sitteell%u00e4 pyrkinyt nostamaan esiin niit%u00e4 seikkoja, jotka ovat merkitt%u00e4vimmin vaikuttaneet onnistumiseen (taulukossa +) tai ep%u00e4onnistumiseen (taulukossa -). Vaikka onnistumisessa ei ole k%u00e4ytetty objektiivista mittaristoa, malli kuitenkin mielest%u00e4ni ex post osoittaa, ett%u00e4 kasvustrategia, sen toteuttamisen edellytykset sek%u00e4 jalkauttamisen keinot on t%u00e4rke%u00e4%u00e4 analysoida strategisten riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi.Selv%u00e4sti kategoriaan orgaaninen tiikerinloikka ovat kuuluneet esim. mittarikorjaamon aloittaminen ja tietoturvatuotteiden kehitt%u00e4minen, joissa on suuntauduttu ainakin osittain sellaiseen markkinaan, miss%u00e4 Insta ei ole muilla tuotteilla tai palveluilla aiemmin ollut. Molemmissa esimerkeiss%u00e4 Insta on onnistunut hyvin tai jopa erinomaisesti. Erityisen%u00e4 vahvuutena on ollut osaaminen. Toki my%u00f6s markkinoilla on ollut tilausta ko. palveluihin tai tuotteisiin, mist%u00e4 olen k%u00e4ytt%u00e4nyt ilmaisua markkinaimu. Se ei kuitenkaan tarkoita sit%u00e4, ett%u00e4 menestyksemme eteen ei olisi tehty myynti- ja markkinointity%u00f6t%u00e4.Ep%u00e4orgaanisissa tiikerinloikissa Insta on historian aikana ep%u00e4onnistunut enemm%u00e4n tai v%u00e4hemm%u00e4n, mik%u00e4 ei sin%u00e4ns%u00e4 ole yll%u00e4tys, koska kaksi isoa riski%u00e4 kohtaa: diversifikaatioriski ja yritysostoon liittyv%u00e4 riski. ORGAANINENEP%u00c5ORGAANINENDIVERSIFIKAATIO\ riski\Mittarikorjaus (5) + osaaminen+ asiakastarveHuoltamoj%u00e4rjest. (2)- markkinan haastavuus - tuotevaatimuksetISO TIIKERINLOIKKATietoturvatuotteet (4)+ osaaminen,+ markkinaimu+ synergisyys muuhun bisnekseenIntopalo (3)+ synergiat- kulttuuri- johtaminenN%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjest. (1)- markkina & vaatimukset erityisen haastavat- liiketoiminnan johtaminenUUDET MARKKINATMaantiet. laaj.Erica-hanke (2)- j%u00e4rj. vaatimukset- hankejohtaminenGoodwork (3)+ synergiaTIIKERINHYPPYNATO (4)+ kumppanuus- vaatimuksetAsitek (4)+ synergia+ johtaminenVesilaitokset (5)+ osaaminen+ asiakastarveymm%u00e4rrysMattila Porvoo (4)+ synergia+ asiakastarveN%u00e4ytt%u00e4m%u00f6t (5)+ osaaminen+ kumppanuudetUUDET TUOTTEET\\,rahoitus\Insta Steel Eagle (4)+ asiakassynergia+ kysynt%u00e4 - vaatimuksetSOC-valvomo (3)+ synergiaLynx (2)- kehitysty%u00f6n johtaminenAsej%u00e4rjestelm%u00e4t (2,5)- kompleksiset hankkeet- tuotevaatimukset+ synergiaMillog; + johtaminenstraterginen allianssi+ kokemus(5)SafeLink (4)+ osaaminen+ kokemus alaltaIlmailutuotteet (3)+ synergia- tuotevaatimuksetSecrays (4)+ synergia+ markkinaimuS%u00e4hk%u00f6njakelupalvelut (4)+ osaaminen+ synergiaPantek; + synergiakeskusvalmistus (5)+ osaaminenKoulutusj%u00e4rjest. (5)+ asiakasyht.ty%u00f6Johtamisj%u00e4rjest. (5)+ asiakasyht.ty%u00f6+ osaaminenKASVUSTRATEGIAN KEINOJA INSTAN HISTORIASSAKaaviossa on esimerkkej%u00e4 Instassa toteutetuista keinoista kasvaa ja arviot (1-5) niiden onnistumisesta.188