Page 187 - Demo
P. 187
Kuten oheisesta taulukosta voidaan n%u00e4hd%u00e4, niin asennusLIIKEVAIHDON JAKAUTUMINEN 1974-2024 (%)-liiketoiminta oli vuoteen 1978 asti ainoa s%u00e4hk%u00f6automaation liiketoiminta, jonka j%u00e4lkeen v. 1978 k%u00e4ynnistyi automaation suunnittelu. Vuonna 2024 asennuksen osuus oli noin 30% koko s%u00e4hk%u00f6automaation liiketoiminnasta.Edell%u00e4 on karkeasti jaoteltuna arvioitu Instan menestyst%u00e4 talouden, henkil%u00f6st%u00f6tyytyv%u00e4isyyden ja asiakaskokemuksen kautta. Pitk%u00e4ll%u00e4 aikav%u00e4lill%u00e4 jokaisen komponentin pit%u00e4%u00e4 olla riitt%u00e4v%u00e4ll%u00e4 tasolla, jotta toiminnan jatkuvuus voidaan varmistaa. Mutta parametrien tulee olla my%u00f6s kilpailijoihin n%u00e4hden suhteellisesti riitt%u00e4v%u00e4ll%u00e4 tasolla, mieluiten kilpailijoita parempia. T%u00e4m%u00e4 takaa kilpailukyvyn markkinassa. Tiikerinhypyt kautta aikojenKun on k%u00e4yty l%u00e4pi Instan kuusi ja alun seitsem%u00e4n vuosikymment%u00e4, niin on mielenkiintoista ottaa mukaan viel%u00e4 yksi, jossain m%u00e4%u00e4rin analyyttisempi tarkastelun%u00e4k%u00f6kulma, joka liittyy Instan rohkeuteen ja usein esille nostettuun edell%u00e4k%u00e4vijyyden pyrkimykseen. Perustamisen j%u00e4lkeen Instassa on ollut tavanomaista perustelluista syist%u00e4 valita maltillinen ja hallittu kasvu. Monina aikoina se on ollut my%u00f6s ainoa j%u00e4rkev%u00e4 vaihtoehto. Siit%u00e4 huolimatta on tehty joitakin kertoja p%u00e4%u00e4t%u00f6ksi%u00e4 menn%u00e4 mukaan liiketoimintaan, mik%u00e4 on nykyisen (siis p%u00e4%u00e4t%u00f6ksentekohetken) toiminnan tai toimialan ulkopuolella. K%u00e4yt%u00e4n t%u00e4ss%u00e4 siit%u00e4 ilmaisua tiikerinloikka (yhteen kirjoitettuna). Toki jossain m%u00e4%u00e4rin haastavaa on eri tilanteissa m%u00e4%u00e4ritell%u00e4 toimialojen rajoja. Paljon useimmin on tehty p%u00e4%u00e4t%u00f6ksi%u00e4 tiikerinloikkia pienemmist%u00e4 siirtymist%u00e4, joista k%u00e4yt%u00e4n t%u00e4ss%u00e4 nimityst%u00e4 tiikerinhyppy. Niiss%u00e4 on tarkoituksena ollut joko menn%u00e4 uuteen markkinaan nykyisill%u00e4 tuotteilla (tai palveluilla) taikka vaihtoehtoisesti kehitt%u00e4%u00e4 uusia tuotteita tai jopa liiketoimintamalleja olemassa olevaan markkinaan. Tiikerinloikilla viitataan virallisempaan kasvustrategiak%u00e4sitteist%u00f6%u00f6n kuuluvaan diversifikaatioon. Suora k%u00e4%u00e4nn%u00f6s on hajauttaminen, mutta kysymysh%u00e4n on uusien tuotteiden lanseeraamisesta uusille kohderyhmille eli markkinaan, miss%u00e4 yritys ei ole aiemmin ollut. Sille tyypillist%u00e4 on varsin iso riski. N%u00e4it%u00e4 Instassa on tehty v%u00e4hemm%u00e4n kuin tiikerinhyppyj%u00e4, koska perheyrityst%u00e4 ohjaa tietynlainen varovaisuus ja hallitsemattomien riskien v%u00e4ltt%u00e4minen. Jossain vaiheessa historiaa ei edes ollut mahdollista ottaa kovinkaan merkitt%u00e4vi%u00e4 riskej%u00e4 taloudellisista syist%u00e4. Toisaalta, kun puhutaan tiikerinloikista, on saatettu ottaa ensin pienempi%u00e4 hyppyj%u00e4 riskien hallitsemiseksi esim. joko tuotteen pilotoimiseksi tai markkinan testaamiseksi. Rohkaisevien kokemusten pohjalta sopivalla hetkell%u00e4 on otettu isompi loikka. N%u00e4in tuo edell%u00e4 mainittu kategorisointi ei ole ihan ehdottoman tarkka. Joku siis voisi asettaa tietyn investoinnin kategoriaan tiikerinloikka ja joku toinen taas katsoisi sen tiikerinhypyksi. Tietenkin my%u00f6s investoinnin suuruus vaikuttaa m%u00e4%u00e4rittelyyn, koska sill%u00e4 on merkityst%u00e4 riskitason kannalta. Jos investointi on v%u00e4h%u00e4inen, niin sit%u00e4 tuskin n%u00e4hd%u00e4%u00e4n tiikerinloikkana. Instan strategia ei ole ollut miss%u00e4%u00e4n vaiheessa t%u00e4ysin puhdasoppinen konsernitasolta tarkasteltuna. Tarkoitan, ett%u00e4 olisi valikoitu vain jokin tietty kasvustrategian vaihtoehto. Enemm%u00e4nkin keinovalikoimaltaan opportunistinen.187