Page 192 - Demo
P. 192


                                    Vastuullisia ja turvallisia ratkaisuja my%u00f6s tulevaisuudessa Ainekset menestykseenInstan tahtotilana on toimia turvallisen ja kest%u00e4v%u00e4n tulevaisuuden ratkaisijana teollisuuden, puolustuksen, kyberturvallisuuden ja ohjelmistokonsultoinnin alueilla. Moninaisten vaiheiden j%u00e4lkeen Instassa on ympyr%u00e4 isossa kuvassa sulkeutunut ja juridinen rakenne on selkeytetty sek%u00e4 p%u00e4%u00e4osin keskitetty kahteen liiketoimintayhti%u00f6%u00f6n: Insta Advance Oy (ent. Insta DefSec) ja Insta Automation Oy. Insta ILS Oy:ss%u00e4 kuitenkin edelleen harjoitetaan ilmailuelektroniikan elinkaariliiketoimintaa, mutta ohjausrakenteessa se kuuluu Puolustusliiketoiminnan alle. My%u00f6s Insta Automation Oy:ll%u00e4 on kaksi tyt%u00e4ryhti%u00f6t%u00e4: Goodwork Oy Finland ja Mattila Porvoo Oy, jotka puolestaan ohjausrakenteessa ovat Teollisuusliiketoiminnan alla. Erillisyhti%u00f6iss%u00e4 toimiville liiketoiminnoille on vahvat liiketoiminnalliset perusteensa.Mihin Instan menestyksen voi tulevaisuudessa olettaa perustuvan? Suurelta osin, mutta toki ei t%u00e4ysin, niihin arvoihin ja kokemuksen my%u00f6t%u00e4 syntyneisiin kilpailuetuihin, jotka ovat t%u00e4n%u00e4kin p%u00e4iv%u00e4n%u00e4 vahvasti l%u00e4sn%u00e4 Instan arjessa. Kaiken perusta on luottamus. Se ei synny itsest%u00e4%u00e4n, vaan niin ihmisen kuin yrityksen tulee toiminnallaan osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen. Luottamus on yritysyhteis%u00f6ss%u00e4 jokaisen asia, se ei rajoitu vain johtajiin tai esimiehiin. Insta on vuosikymmenten aikana osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen ja kuten olen pyrkinyt t%u00e4ss%u00e4 kirjassa osoittamaan, se on vahvistunut tekojen kautta. Se ei tarkoita sit%u00e4, ett%u00e4 aina on pakko onnistua. Etteik%u00f6 el%u00e4m%u00e4ss%u00e4, mit%u00e4 yritysel%u00e4m%u00e4kin on, tapahtuisi virheit%u00e4. T%u00e4rke%u00e4%u00e4 on asenne, miten virheisiin suhtaudutaan. Niihin tulisi suhtautua vastuullisesti ja niist%u00e4 tulisi pyrki%u00e4 oppimaan. Lukuisat esimerkit ovat osoittaneet, ett%u00e4 Instassa on kulttuuri, jossa pyrit%u00e4%u00e4n toimimaan vastuullisesti ja kunnioittavasti. Se koskee niin asiakkaita kuin henkil%u00f6st%u00f6%u00e4, mutta laajemminkin koko yhteiskuntaa.Luottamus on Instassa n%u00e4hty er%u00e4%u00e4nlaisena perusarvona ja siksi sille on asetettu joissakin olosuhteissa ehk%u00e4 liiankin kovia vaatimuksia. Silloin, kun yhti%u00f6n etu on sit%u00e4 vaatinut, on johto ollut pakotettu tekem%u00e4%u00e4n vaikeitakin ratkaisuja. Viime k%u00e4dess%u00e4 keski%u00f6ss%u00e4 on ollut ja tulisi mielest%u00e4ni aina ollakin yrityksen menestys ja jatkuvuuden varmistaminen, koska se on keskim%u00e4%u00e4rin kaikkien sidosryhmien etujen mukaista. Pitk%u00e4n kokemuksen kautta Instassa on kasvanut ja j%u00e4%u00e4nyt organisaation muistiin kyky kuunnella ja ymm%u00e4rt%u00e4%u00e4 asiakasta, mik%u00e4 on tarpeet tyydytt%u00e4vien palvelujen ja tuotteiden menestyksen edellytys. Asiakkaat ovat Instan eri toimialueilla indikoineet vahvasti tyytyv%u00e4isyytt%u00e4%u00e4n ja luottamustaan Instan toimintaan ja ratkaisuihin. Instassa tehd%u00e4%u00e4n my%u00f6s jatkuvasti vaikuttavaa ty%u00f6t%u00e4 henkil%u00f6st%u00f6n ty%u00f6tyytyv%u00e4isyyden ja innostuksen yll%u00e4pit%u00e4miseksi ja edelleen kehitt%u00e4miseksi. Maailma muuttuu ja ihmisten (olivatpa he henkil%u00f6st%u00f6%u00e4 tai asiakkaita) tarpeet muuttuvat ja yrityksen on pysytt%u00e4v%u00e4 mukana muutoksessa. Se oivallus on mielest%u00e4ni Instassa tehty jo kauan sitten.Palaan t%u00e4ss%u00e4 kohtaa viel%u00e4 asiaan, josta kirjoitin 1990-luvun kohdalla. Kirjoitin Nokian puhelinbisneksest%u00e4 ja siit%u00e4, miten prof. Rothovius arvioi Nokian suurimmaksi virheeksi ylimielisyyden. Menestyksen my%u00f6t%u00e4 on toki inhimillist%u00e4, ett%u00e4 ihmiset tulevat ylimielisiksi ja luulevat itsest%u00e4%u00e4n liikoja. Varsinkin, jos yrityksen johto on ylimielinen, se tarttuu yrityksen tapaan toimia. Pahin virhe on silloin se, ett%u00e4 yritys ei ota tosissaan asiakkaan toiveita ja palautteita. Siihen Nokia prof. Rothoviuksen mukaan sortui. Olkoon t%u00e4m%u00e4 kaikille oppina historiasta. Ylpeys omasta osaamisesta ja saavutuksista on tervett%u00e4, mutta ylimielisyyden pahetta tulee v%u00e4ltt%u00e4%u00e4.Samasta aiheesta kirjoitti Valtteri Karjula blogissaan ja mielest%u00e4ni tiivisti mainiosti sen, miten kovalla ty%u00f6ll%u00e4 ja n%u00f6yryydell%u00e4 voi v%u00e4ltt%u00e4%u00e4 ylimielisyyden karikot: %u201cN%u00f6yr%u00e4n oppimisk%u00e4yr%u00e4 on huomattavasti kovempi. Ylimielisell%u00e4 ei riit%u00e4 k%u00e4rsiv%u00e4llisyys tallata polkua, kun taas n%u00f6yr%u00e4 luottaa tekemiseen ja matkantekoon.%u201d 5Yli 35 vuoden aikana Instan tarjooma on muuttunut teknologian kehityksen my%u00f6t%u00e4 ja osasta liiketoimintoja on strategisen fokusoinnin tai taloudellisten syiden seurauksena luovuttu, kuten esim. konepajatoiminnasta, huoltamo- ja kassaj%u00e4rjestelm%u00e4liiketoiminnoista ja jouk-%u201cInstassa on kasvanut ja j%u00e4%u00e4nyt organisaation muistiin kyky kuunnella ja ymm%u00e4rt%u00e4%u00e4 asiakasta.%u201d192
                                
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196