Page 182 - Demo
P. 182


                                    jotka ohjaavat sen j%u00e4senten k%u00e4ytt%u00e4ytymist%u00e4%u201d1 tai %u201dliima yrityksen perusteht%u00e4v%u00e4n, suunnan, ihmisten ja toiminnan v%u00e4lill%u00e4%u201d2 tai %u201dfiilis, joka saa sinut haluamaan l%u00e4hte%u00e4 t%u00f6ihin tai vaihtoehtoisesti j%u00e4%u00e4m%u00e4%u00e4n kotiin%u201d.3 Yrityksen persoonallisuudesta puhuttaessa voidaan ominaispiirteit%u00e4 kuvata l%u00e4hemp%u00e4n%u00e4 inhimillisi%u00e4 tapoja toimia ja k%u00e4ytt%u00e4yty%u00e4.Jos yrityksen persoonallisuus eli siis kulttuuri on ristiriidassa arvojen kanssa, niin arvojen merkitys h%u00e4m%u00e4rtyy ja seurauksena voi olla luottamuspula. Instan kulttuuri ja tekeminen on vuosikymmenien ajan pohjannut Instassa yleisesti ymm%u00e4rrettyihin ja kunnioitettuihin arvoihin. Kulttuuri on varsin hyvin suojellut esimerkiksi sellaisten yksitt%u00e4isten henkil%u00f6iden toiminnan vaikutuksilta, joilla yhteisten arvojen kunnioittaminen ei ole ollut itsest%u00e4%u00e4nselvyys tai ainakaan riitt%u00e4v%u00e4n selke%u00e4%u00e4. Se johtuu siit%u00e4, ett%u00e4 kulttuuri on jaettu asia ja yhdist%u00e4%u00e4 ryhm%u00e4n yksil%u00f6it%u00e4 ja se on aina yksil%u00f6%u00e4 vahvempi.Jos kulttuurin ja br%u00e4ndi-identiteetin (yrityksen kuva itsest%u00e4%u00e4n) kesken syntyy ristiriitaa, niin identiteetist%u00e4 muodostuu ep%u00e4uskottava ja tyhj%u00e4, pahimmillaan se johtaa uskottavuuden menett%u00e4miseen. Instan osalta en t%u00e4ss%u00e4 n%u00e4e t%u00e4ll%u00e4 hetkell%u00e4 riski%u00e4, mutta aiemmin se lienee jossain m%u00e4%u00e4rin ollut kasvun hidasteena. Ja kysymys on nimenomaisesti ollut siit%u00e4, ett%u00e4 kulttuurin positiivisia elementtej%u00e4 ei ole pystytty tai osattu liitt%u00e4%u00e4 br%u00e4ndi-identiteettiin.Identiteetin ja br%u00e4ndi-imagon (asiakkaiden mielikuva yrityksest%u00e4) kesken voi my%u00f6s olla ristiriitaa. Jos imago on %u201dparempi%u201d tai positiivisempi kuin identiteetti, tulee identiteetin kehitt%u00e4miseen panostaa, jotta maineriski ei realisoidu. Jos taas identiteetti on positiivisempi kuin imago, tulisi viestinn%u00e4llisin keinoin kehitt%u00e4%u00e4 br%u00e4ndimielikuvaa. T%u00e4m%u00e4n osalta Instassa on kautta aikojen ollut haasteena liika vaatimattomuus eli h%u00e4m%u00e4l%u00e4isitt%u00e4in kanTOIMINIMI/LOGOHISTORIA1960%u20131970 (Ay, Ky)1971%u20131985 (Oy)1972%u201319831988%u201320052006%u20132024 (konserni)2025, logon evoluutio, muodon selkeytys1984%u20131987182
                                
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186