Sähkölinjojen väliaikaisista maadoituksista on tyypillisesti pidetty kirjaa puhelinsoittojen, Excel-taulukoiden ja paperikarttojen avulla. Perinteiset työtavat ovat kuitenkin olleet alttiita inhimillisille virheille, joilla voi olla merkittäviä seurauksia. Seurannan pettäminen voi johtaa henkilövaaratilanteisiin ja taloudellisiin tappioihin, joten tilanteeseen haluttiin muutos.
Vanhojen menetelmien korvaajaksi päätettiin kehittää verkkopalvelu, johon asentaja voi heti työn tehtyään merkata, onko väliaikainen maadoitus kytketty tai poistettu. Sovelluksen avulla kokonaisuus on nopea hahmottaa ja tilannekuva on aina ajan tasalla, vaikka sähkölinjalla tehtäisiin töitä usean eri tiimin voimin.

UX-design mukaan heti tuotekehityksen alkumetreille
Koska applikaatio oli tarkoitus saada käyttöön suoraan kentälle, oli sen oltava helppokäyttöinen sekä istuttava hyvin olemassa olevaan prosessiin. Jos asentajat olisivat kokeneet sovelluksen käyttämisen vaivalloiseksi, olisi uusi työkalu jäänyt käyttämättä. Parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen varmistamiseksi oli selvää, että käyttöliittymäsuunnittelu ja palvelumuotoilu oli otettava mukaan heti tuotekehityksen alkumetreillä. Sovelluksen konseptoinnin kumppaniksi valikoitui Intopalo, nykyinen Insta Digital.
– Käyttöliittymäsuunnittelu ei ole omaa ydinosaamistamme, joten tarvitsimme siihen kumppanin. Instan ehdottamat ajatusmallit ja toimintatavat vaikuttivat kokeilemisen arvoisilta ja näkökulma oli tuore, kertoo Kimmo Saarela, Empowerin Director, IoT Solutions and Digital Applications.
Tärkeä osa käyttöliittymäsuunnittelua olivat todelliseen käyttöympäristöön tutustuminen sekä käyttäjätutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla ja tarkkailemalla palvelun käyttäjiä. Tutkimuksen pohjalta mallinnettiin käyttötapaukset, laadittiin prototyyppi ja testattiin sitä todellisilla käyttäjillä sekä valmisteltiin suunnitelma tuotekehitykselle. Konseptoinnin tuloksena syntyi käyttöliittymä, joka on kerännyt positiivista palautetta kentältä eikä käytettävyyden osalta suurille muutoksille ole ollut tarvetta.
– Sovellus pääsi heti kenttäkäyttöön, kun rakennamme ja huollamme voimalinjoja. Virheitä maadoituksien kanssa ei ole tullut, ja projektipäällikkö on jo pyytänyt sovelluksen käyttöönsä myös ensi syksyksi, Saarela kertoo tyytyväisenä.
Tavoitteena älykäs yhteiskunta
Saarelan mukaan yhteistyö sujui kaiken kaikkiaan hyvin ja sovelluksen lanseeraaminen messuilla tapahtui sovitussa aikataulussa. Instan design-tiimi toimi luontevana osana Empowerin omaa kehitystiimiä.
– Instan toimintamallit ja palvelumuotoiluosaaminen olivat tärkeä osa sovelluksen kehittämistä. Ilman Instan UX-osaajia lopputulos olisi ollut paljon huonompi. Kaikki sujui kuten pitikin ja yhteistyötä on jatkettu uusien projektien parissa.
Maadoitusten seurannan digitalisaatio on yksi askel matkalla kohti tulevaisuuden älykästä yhteiskuntaa ja Empowerin mission toteutumista.
– Rakennamme yhteiskunnan kriittisiä sähköverkkoja ja tämä sovellus auttaa meitä tekemään sen turvallisesti ja tehokkaasti digitalisaation avulla. Se on aivan Empowerin liiketoiminnan ytimessä, Saarela summaa.

Tom Hannelius
Director, Software Consulting, etunimi.sukunimi (at) insta.fi