Usein palvelun tietoturvaa on mietitty ja kehitetty pitkään: on helppo kirjautuminen, turvalliset yhteydet, turvallinen pilvipalvelualusta ja palvelun tietoturvaa on testattukin. Silti johtajat eivät osaa hyödyntää tietoturvaa palvelun markkinoinnissa, ja siitä on selvää haittaa yrityksille.
Mieti kenelle viestit
Viestinnän perustana on kohdentaa viesti viestin kuulijalle. Mieti siis kenelle viestit. Ja viesti tietoturvasta niin, että itsekin ymmärrät mitä viestissäsi sanotaan.
Asiakas ei ole kiinnostunut teknisestä tekstistä tai teknisistä termeistä, kuten:
”palvelussamme on TLS-salattu liikenne” tai ”käytämme SSL-salaustekniikkaa ja suojaamme istuntosi alusta asti.”
saati lakijargonista, kuten:
”suojaamme henkilötietosi käyttämällä asianmukaisia teknisiä ja organisatorisia suojakeinoja” tai ”käytämme ennakoivaa ja reaktiivista riskienhallintaa”
vaan selkeästä lupauksesta.
Kuluttajapalvelun lupauksen tulee olla yksinkertainen
Selkeä ja yksinkertainen lupaus parantaa asiakaskokemusta:
”Sinä ja turvallisuutesi ovat meille tärkeitä. Siksi kehitämme jatkuvasti palvelujemme tietoturvaa.”
tai
”Haluamme suojata asiakkaitamme ja asiakkaittemme tietoja kaikissa tarjoamissamme palveluissa.”
Lupausta on hyvä konkretisoida lyhyesti. Esimerkiksi:
”Palvelumme on:
Helppokäyttöinen. Turvallinen palvelu on helppokäyttöisempi, koska asiakkaidemme ei tarvitse muistaa useita salasanoja.
Toimintavarma. Palvelumme on asiakkaidemme käytettävissä, silloin kun asiakkaamme haluavat sitä käyttää.
Vaatimustenmukainen. Palvelumme täyttää asiakkaidemme ja sidosryhmiemme odotukset esimerkiksi yksityisyydensuojan ja tietojen luottamuksellisuuden osalta.”
Kuten muussakin viestinnässä, teot ovat sanoja tärkeämpiä. Siksi palvelun on aidosti oltava lupauksen mukainen.
B2B-palveluiden lupaukseen pätee sama kuin kuluttajapalveluihinkin
Samoin kuin kuluttajapalveluissa, B2B-palveluiden viestinnässäkin yksinkertaisuus on valttia. Yksinkertaisen ja selkeän viestin lisäksi on kuitenkin hyvä vakuuttaa asiakkaiden compliance- ja tietoturvatoiminnot noudattamalla kansainvälisiä parhaita käytäntöjä palvelun tietoturvan toteuttamisessa ja kuvaamalla palvelun tietoturva esimerkiksi tietoturvakuvaukseen.
Tietoturvakuvaus on tarkoitettu asiakasyrityksen teknisemmille henkilöille ja kuvaa mm.
Miten yrityksen ja asiakasyrityksen vastuut jakautuvat
Miten yritys toteuttaa tietoturvaa omassa toiminnassaan
Miten tietoturva on huomioitu yrityksen palvelukehityksessä
Miten asiakkaan tiedot on palvelussa turvattu
Miten palvelun jatkuvuudesta on varmistuttu
Miten palvelun häiriöitä (esim. toteutuneita kyberriskejä) ja katkoja hallitaan
Avullamme viestit tietoturvasta, varmistat että viestisi perustuu todelliseen tekemiseen ja myyt paremmin.
Lyhyesti
Ongelma
Johtajat eivät hyödynnä tietoturvaa palveluiden myynnissä.
Mistä ongelma johtuu
Asiakkaiden odotukset yritysten palveluiden tietoturvasta ovat kasvaneet, kun eri palveluiden tietoturvaongelmat ovat nousseet rajusti julkisuuteen. Monet liiketoimintajohtajat uskovat edelleen, että tietoturva on puhtaan tekninen ongelma ja siksi tietohallinnon vastuulla. Johtajat eivät osaa hyödyntää tietoturvaa palveluiden myynnissä.
Ratkaisu
Palvelun tietoturva voidaan kuvata selkeäksi lupaukseksi, joka viestitään asiakkaille. Viesti tietoturvasta vahvistaa asiakkaiden luottamusta palveluun, kun samalla varmistetaan, että palvelu toteuttaa lupauksen.

Elina Niemimaa
Liiketoimintajohtaja