Page 103 - Demo
P. 103


                                    piti liikenneministeri%u00f6n ylijohtaja Harri Caven. IVS toimitti matkakeskuksen koko informaatioj%u00e4rjestelm%u00e4n.33Suomeen oli v. 2001 perustettu vientirengastyyppinen organisaatio Finten, johon my%u00f6s IVS liittyi. Alkuun yhteisty%u00f6 koski markkinointia, mutta vuonna 2002 Fintenin koordinoimana tehtiin selvitys mahdollisuudesta perustaa kotimaisten raideliikennetoimijoiden kesken yhteisyritys. N%u00e4htiin, ett%u00e4 sill%u00e4 olisi kokonaisuutena paremmat edellytykset kilpailla kansainv%u00e4lisill%u00e4 markkinoilla kuin erillisin%u00e4 yhti%u00f6in%u00e4. Asiassa p%u00e4%u00e4stiin niin pitk%u00e4lle, ett%u00e4 tehtiin suhteelliset arvonm%u00e4%u00e4ritykset potentiaalisten Joint Venture-yritysten kesken, mutta lopullista mallia ja ratkaisua ei neuvotteluissa l%u00f6ydetty. Valmistelua yhteisyrityksen perustamiseksi tehtiin my%u00f6s rahoituksen osalta ja Sitran kanssa oli jo laadittu rahoitusta koskeva aiesopimus. Sitra oli viel%u00e4 1990-luvulla Suomen suurin p%u00e4%u00e4omasijoittaja, kunnes 2000-luvulle tultaessa markkinassa kasvoivat voimakkaasti yksityisen sektorin p%u00e4%u00e4omasijoitusyhti%u00f6t kuten CapMan, Eqvitec, Sentica, MB Rahastot ja Sponsor.Vuonna 2003 IVS:n toimittamat pys%u00e4kkin%u00e4yt%u00f6t ja bussien sis%u00e4n%u00e4yt%u00f6t saivat n%u00e4kyvyytt%u00e4 kotikaupunki Tampereen katukuvassa. J%u00e4rjestelm%u00e4 sis%u00e4lsi toki my%u00f6s paljon muuta, joka ei tavalliselle matkustajalle suoraan n%u00e4kynyt, kuten esim. paikannusj%u00e4rjestelm%u00e4 ja dataradioverkko sek%u00e4 ohjauskeskuksen laitteistot. Toinen katukuvassa n%u00e4kynyt toimitus oli pys%u00e4k%u00f6innin opastusj%u00e4rjestelm%u00e4, jonka Insta my%u00f6hemmin vuonna 2006 myi liiketoimintakaupalla Tampereen Pys%u00e4k%u00f6intitalo Oy:lle. Vuonna 2004 IVS toimitti Helsingin Kampin terminaaliin matkustajainformaatioj%u00e4rjestelm%u00e4n, joka oli aikanaan alallaan Suomen suurin hanke ja sis%u00e4lsi maan edistyksellisimm%u00e4n liikenteen informaatioj%u00e4rjestelm%u00e4n. Junien infoj%u00e4rjestelm%u00e4t olivat volyymiltaan IVS:n suurin liiketoiminta (Instan arkisto)Vaikka edell%u00e4 mainittua Joint Venture -yhti%u00f6t%u00e4 ei saatu Finten-kontekstissa aikaan, niin liiketoiminta p%u00e4%u00e4tettiin yhti%u00f6itt%u00e4%u00e4 vuoden 2003 alussa siirt%u00e4m%u00e4ll%u00e4 joukkoliikenteen informaatioj%u00e4rjestelm%u00e4t liiketoimintasiirtona Instrumentointi Oy:st%u00e4 p%u00f6yt%u00e4laatikkoyhti%u00f6 Militron Oy:%u00f6%u00f6n, jonka nimi samalla muutettiin Insta Visual Solutions Oy:ksi (IVS). Yhti%u00f6itt%u00e4misen ajateltiin helpottavan IVS:n mahdollisuutta solmia erilaisia strategisia alliansseja. Samalla luotiin mahdollisuus saada yhti%u00f6%u00f6n ulkopuolista riskirahoitusta, jonka osalta k%u00e4ytiinkin tunnusteluja. Toimitusjohtajana yhti%u00f6itt%u00e4misen j%u00e4lkeen toimi ensimm%u00e4isen kuukauden ajan Raimo Juntunen, mutta h%u00e4nen erottuaan Insta-yhti%u00f6iden palveluksesta seuraajaksi nimitettiin konsernin emoyhti%u00f6n uusi toimitusjohtaja Pertti Huusko. Noin vuosi edellisest%u00e4 huhtikuussa 2004 yhti%u00f6n toimitusjohtajana aloitti Kari Pulkkinen, joka taas puolestaan siirtyi Weapon Systems-liiketoiminnan vet%u00e4j%u00e4ksi Puolustusteknologia-toimialalle vuonna 2006. T%u00e4m%u00e4 tapahtui raideliikenneliiketoiminnasta luopumisen j%u00e4lkeen, jolloin IVS:st%u00e4 oli j%u00e4%u00e4nyt j%u00e4ljelle vain murto-osa aiemmasta liiketoimintavolyymista.Jo vuonna 2002 IVS:lle oli perustettu tyt%u00e4ryhti%u00f6 Sveitsiin (IVS GmbH), jonka liikeidea oli joukkoliikenteen informaatioteknologian markkinointi ja konsultointi. Potentiaalisia asiakkaita, joita oli Sveitsin lis%u00e4ksi muun muassa Italiassa ja Ranskassa, oli l%u00e4ht%u00f6kohtaisesti tehokkaampaa hoitaa Keski-Euroopasta - niin ajateltiin. Yhti%u00f6n toimitusjohtaja oli Markku Tapio, joka my%u00f6s asui pysyv%u00e4sti Sveitsin Zugissa. Myynti Keski-Eurooppaan ei kuitenkaan onnistunut toivotulla tavalla ja kustannuksia piti karsia, joten IVS GmbH:n toiminta lakkautettiin jo vuonna 2005. IVS muutti Sarankulman sis%u00e4ll%u00e4 osoitteeseen Patam%u00e4enkatu 7 toimisto- ja tuotantotiloihin elokuussa 2005, miss%u00e4 toiminta oli siihen asti, kunnes se 103
                                
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107