Page 75 - Demo
P. 75
Vuonna 2006 tehtiin no go-p%u00e4%u00e4t%u00f6s E18 Muurla-Lohja tieosuuden telematiikasta, josta oli vuonna 2005 annettu indikatiivinen ennakkotarjous. Toimituksen vaatimuksena oli elinkaarimalli ja laitteiden/j%u00e4rjestelmien yll%u00e4pito. J%u00e4lkik%u00e4teen arvioituna p%u00e4%u00e4t%u00f6s j%u00e4%u00e4d%u00e4 hankkeen tarjouskilpailusta pois oli oikea.N%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelm%u00e4t oli esimerkki siit%u00e4, miten rohkeasti (my%u00f6hemmin ajatellen jopa uhkarohkeasti) lamavuosien j%u00e4lkeen l%u00e4hdettiin rakentamaan uutta liiketoimintaa. Vuosi 1996 oli Insta-konsernin osalta ensimm%u00e4inen reipas kasvuvuosi sitten vuoden 1990 ja tuloksellisesti paras vuosi sitten 1970-luvun puolen v%u00e4lin. J%u00e4lkik%u00e4teen voidaan todeta, ett%u00e4 panostukset ja oletukset uudesta kannattavasta kasvubisneksest%u00e4 N%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelmiin oli selke%u00e4 virhearvio. N%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelm%u00e4t-osasto ja my%u00f6hemmin Insta Visual Solutions Oy harjoitti liiketoimintaa osana Instaa 12 vuoden ajan (1995%u20132007). Tuona aikana se teki positiivisen tuloksen kahtena vuonna (1999 ja 2000). Syit%u00e4 menestym%u00e4tt%u00f6myyteen oli varmasti monia, mutta yksi sellainen oli fokuksen puute. Ydinliiketoiminta sis%u00e4lsi volyymiin n%u00e4hden varsin monia tuotteita monenlaisiin ymp%u00e4rist%u00f6ihin. Ja toinen oli se, mik%u00e4 t%u00e4ss%u00e4 historiikissa joitakin kertoja mainitaan eli tuoteliiketoiminnan osaamisen puute.IVS:ss%u00e4 panostettiin voimakkaasti markkinointiin ja vientiin, jota kansainv%u00e4liset asiakkuudet toki edellyttiv%u00e4tkin. Tuote- ja projektinhallinnan sek%u00e4 talouden ohjauksen puutteita yritettiin kyll%u00e4 matkan varrella paikata. Er%u00e4%u00e4t hankkeet olivat iso kannattavuusrasite IVS:lle (mm. PARAS-hanke) ja arvailun varaan j%u00e4%u00e4 my%u00f6s se, ett%u00e4 oliko Insta t%u00e4ss%u00e4kin kohtaa teknologisesti edell%u00e4 aikaansa. Rautapy%u00f6r%u00e4- ja kumipy%u00f6r%u00e4bisnes ei ollut kaikesta huolimatta Instan ominta aluetta. 12 vuoden aikana k%u00e4yvin hinnoin laskettuna IVS teki liikevaihtoa 38 M%u20ac ja enimmill%u00e4%u00e4n yksik%u00f6ss%u00e4 ty%u00f6skenteli noin 100 henke%u00e4.Strategisen johtamisensystematiikka InstassaSystemaattinen strategiaprosessi otettiin k%u00e4ytt%u00f6%u00f6n 1990-luvun alussa ja siin%u00e4 vaiheessa strateginen suunnittelu keskittyi sen ajan johtamisk%u00e4yt%u00e4nt%u00f6jen mukaan johtoryhm%u00e4tasolle. Paul Nygrenin j%u00e4tetty%u00e4 teht%u00e4v%u00e4ns%u00e4 toimitusjohtajaksi nimitettiin 16.9.1991 Instan sis%u00e4ist%u00e4 urapolkua kulkenut Raimo Juntunen. H%u00e4n oli toiminut ennen teht%u00e4v%u00e4%u00e4 teollisuusautomaation suunnitteluliiketoiminnan vet%u00e4j%u00e4n%u00e4. Johtoryhm%u00e4 muodostui siin%u00e4 vaiheessa seuraavasti:%u2022Markkinointijohtaja Markus Mattsson%u2022Tekninen johtaja Matti Salonen%u2022Talousjohtaja Asko J%u00e4rvenp%u00e4%u00e4%u2022Henkil%u00f6st%u00f6johtaja Juhani Viita%u2022Elektroniikkaosaston johtaja Lasse Jutila%u2022Ilmailuosaston johtaja Heikki H%u00e4rtsi%u00e4%u2022Erikoisj%u00e4rjestelmien johtaja Esa Einola%u2022Suunnitteluosaston johtaja Markku Suominen%u2022Asennusosaston johtaja Martti K%u00e4hk%u00f6l%u00e4Ensimm%u00e4inen k%u00e4ytt%u00f6%u00f6n otettu strategiasuunnitelma perustui ns. TOTI-systematiikkaan, jonka k%u00e4ytt%u00f6%u00e4 ensimm%u00e4isen%u00e4 vuotena fasilitoi konsulttina Kalle Laine. Parhainta antia siin%u00e4 oli johtoryhm%u00e4n tiimiytyminen ja Instan kokonaisedun esille nostaminen. My%u00f6s toimintaymp%u00e4rist%u00f6n analyysit selkeyttiv%u00e4t tilannekuvaa eritoten kilpailijoiden, asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden osalta. Niin ik%u00e4%u00e4n ulkoiseen toimintaymp%u00e4rist%u00f6%u00f6n liittyvi%u00e4 ilmi%u00f6it%u00e4 pyrittiin systemaattisesti analysoimaan. Siihen toki oli tarvetta, koska liiketoiminnan kannalta oli t%u00e4rke%u00e4t%u00e4 ymm%u00e4rt%u00e4%u00e4, miten muun muassa eri teollisuudenalat tulisivat nousemaan lamasta.Pitk%u00e4n t%u00e4ht%u00e4yksen suunnittelun lis%u00e4ksi 1990-luvun alun haasteet pakottivat toiminnan tervehdytt%u00e4miseen, kiinteiden kustannusten sek%u00e4 kannattamattomien tuotteiden ja palvelujen karsintaan.Ensimm%u00e4ist%u00e4 kertaa Instassa nousi my%u00f6s esille yritysostojen mahdollisuus, vaikka ottikin aikansa ennen kuin ensimm%u00e4iset strategiset yritysj%u00e4rjestelyt tehtiin.Meritt Man %u2013 siirtyminen IBM- ja internet-aikaanInstan j%u00e4rjestelm%u00e4uudistus k%u00e4ynnistyi sovelluskohtaisesti vuoden 1990 alusta alkaen. J%u00e4rjestelm%u00e4toimittajaksi valittiin Avonius Oy. Tietojenk%u00e4sittelyj%u00e4rjestelm%u00e4t rakennettiin IBM:n AS/400-laitteistolle, jolla oli laajasti referenssej%u00e4 75