Page 73 - Demo
P. 73
N%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelm%u00e4t uudeksi bisnesaihioksiPolarpro Oy -nimisen yhti%u00f6n n%u00e4ytt%u00f6laitteisiin ja tulostauluihin liittyv%u00e4 osaaminen siirtyi joulukuussa 1994 tehdyll%u00e4 kaupalla Instrumentointi Oy:lle. Seuraavana vuonna p%u00e4%u00e4tettiin kyseiseen osaamiseen perustuen ryhty%u00e4 panostamaan liikkuvan kaluston informaatioj%u00e4rjestelmien kehitysty%u00f6h%u00f6n. Vuonna 1997 liiketoiminnasta muodostettiin oma itsen%u00e4inen tulosyksikk%u00f6. Markkinointiviestinn%u00e4llisesti se oli Erikoisj%u00e4rjestelmien ja Ilmailuosaston kanssa osa Instan Puolustus- ja informaatioteknologia -toimialaa. Osaston johtajan toimi Kimmo Leskinen, joka oli vuoden 1994 lopussa siirtynyt Instaan. Ensimm%u00e4inen idea N%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelmien (NJ) osalta oli urheilun%u00e4ytt%u00f6jen (areenat, kent%u00e4t jne.) kehitt%u00e4minen ja toimittaminen eli jatkaminen siit%u00e4, mihin Polarpro oli j%u00e4%u00e4nyt. T%u00e4m%u00e4 alkuper%u00e4inen liikeidea j%u00e4i lopulta varsin merkityksett%u00f6m%u00e4ksi. Sen sijaan maaliskuussa 1996 NJ sai ensimm%u00e4isen tilauksen Espoon kaupungilta, Tielaitokselta ja YTV:lt%u00e4. Kauppa sis%u00e4lsi linja-autopys%u00e4keille asennettavat n%u00e4ytt%u00f6taulut, radioliikenteen tukiasemat, keskustietokoneet ohjelmistoineen ja paikannuslaitteet 300 linja-autoon. Kysymyksess%u00e4 oli ELMI-j%u00e4rjestelm%u00e4, joka saatiin luovutettua asiakkaalle vuonna 1998. N%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelmi%u00e4 seurannut Insta Visual Solutions (IVS) kehitti jo samassa seuraavaa vastaavaa j%u00e4rjestelm%u00e4%u00e4 (PARAS) Tampereelle. T%u00e4m%u00e4 oli kehittyneempi versio ELMI:st%u00e4, ja toimitettiin vaiheittain 2000-luvun alussa. J%u00e4rjestelm%u00e4ss%u00e4 oli mukana my%u00f6s bussien liikennevaloetuudet. Lis%u00e4ksi IVS toimitti lukuisia reaaliaikaisia matkustajainfo- ja n%u00e4ytt%u00f6j%u00e4rjestelmi%u00e4 rautateille ja rautatieasemille. ELMI:n ohella toinen suuri p%u00e4%u00e4navaus oli vuonna 1996 Transtechin tilaus koskien VR:n uusien kaksikerrosvaunujen informaatioj%u00e4rjestelmi%u00e4. Automaatti vm. 1998. (Instan arkisto).Jakelumittari vm. 1999 (Instan arkisto).Edell%u00e4 on laajasti kuvattu Huoltamoj%u00e4rjestelmien kansainv%u00e4listymist%u00e4 1990-luvulla, mik%u00e4 ei kuitenkaan mahdollistanut liiketoiminnan pysyv%u00e4%u00e4 kasvua eik%u00e4 my%u00f6sk%u00e4%u00e4n kannattavuutta. Jo vuoden 1991 budjetteja arvioidessaan hallitus pyysi Elektroniikkaosaston johtajalta Lasse Jutilalta selvityst%u00e4 osaston mahdollisuuksista ja keinoista saada liiketoiminta kannattavaksi. Kyseisi%u00e4 arviointeja tehtiin 1990-luvun aikana useita. Vuosikymmenen viimeisen%u00e4 vuonna tehtiin vihdoin strateginen ratkaisu, jonka perusteella ryhdyttiin hakemaan ostajaa Huoltamoj%u00e4rjestelmille. Markkinatilanne oli muuttunut siin%u00e4 m%u00e4%u00e4rin, ettei Instassa n%u00e4hty olevan mahdollisuuksia kannattavaa kasvua edellytt%u00e4viin panostuksiin. 1.12.1999 tehdyll%u00e4 kaupalla Instrumentointi Oy myi liiketoiminnan Aspo Oy:lle. Ratkaisu oli monessa mieless%u00e4 positiivinen. Kaupan my%u00f6t%u00e4 osaaminen ja ty%u00f6paikat s%u00e4ilyiv%u00e4t Tampereella. 73