Page 31 - Demo
P. 31
Alkuun Sarankulman toimitiloissa oli tarkoitus korjata teollisuusinstrumentteja, kuten jo edell%u00e4 tuotiin esille, mutta varsin pian p%u00e4%u00e4stiin k%u00e4ynnist%u00e4m%u00e4%u00e4n pieness%u00e4 mittakaavassa lentokonemittarien korjaustoiminta. T%u00e4t%u00e4 korjaamon syntytarinaa on kerrottu Instassa eri yhteyksiss%u00e4 ehk%u00e4 enemm%u00e4n kuin mit%u00e4%u00e4n muuta. Kysymyksess%u00e4 oli kaukon%u00e4k%u00f6isyyden ja onnellisen sattuman yhteisvaikutuksena syntynyt uusi liiketoiminta, joka oli Instan puolustusliiketoiminnan alku. Toki toinen tarina liittyy luonnollisestikin yhti%u00f6n alkuvaiheisiin ja Sammonkatu 25:n kellarista k%u00e4ynnistyneeseen teollisuusinstrumentoinnin asennusliiketoimintaan, josta on vuosikymmenien ahkeran ty%u00f6n, kekseli%u00e4isyyden ja bisnesosaamisen tuloksena syntynyt Instan nykyinen monialainen liiketoiminta ja asema kansainv%u00e4listyneess%u00e4 markkinassa. Tarina suomalaisen perheyrityksen mittapuun mukaan hakee vertaistaan.Millilleen tarkasti kirjassa on Ilmailuosaston alkuaikoja kuvattu varsin yksityiskohtaisesti. Elokuussa 1973 kauppa- ja teollisuusministeri%u00f6n ilmailuteollisuuden kehitysosastolta Instrumentointiin pestautui DI Matti Salonen, joka toimi Ilmailuosaston vet%u00e4j%u00e4n%u00e4 vuoden 1990 alkuun asti. Ilmailuosaston toiminnan alkuvaiheessa Ilmavoimien ohella asiakkaita oli siviililentoliikenteen sektorilta ja ensimm%u00e4inen asiakas oli Oulekmo, joka l%u00e4hetti suuntahyrr%u00e4n ja keinohorisontin korjattavaksi, ja mist%u00e4 ty%u00f6st%u00e4 veloitus oli 336 markkaa 81 penni%u00e425. Jo vuonna 1973 %u00f6ljykriisi lamaannutti siviili-ilmailun. 1975 Instrumentointi Oy ryhtyi laitekorjauksen ohella j%u00e4lleenmyyj%u00e4ksi ja toimimaan lentokonelaitteiden edustajana. My%u00f6s AERO:n (sittemmin Finnair) kanssa yhteisty%u00f6t%u00e4 k%u00e4ynnistettiin jo vuodesta 1974 alkaen. Kaikki t%u00e4m%u00e4 muistuttaa monessakin mieless%u00e4 Instan alkuaikoja reilut 10 vuotta aiemmin. Niin mittarikorjaukselle kuin aikanaan teollisuuden instrumentointiasennuksille oli Suomessa selke%u00e4 tilaus, mik%u00e4 antoi alkuvauhdin liiketoiminnalle.Ilmailuosasto on lukuisia kertoja historiansa aikana osallistunut onnettomuustutkintaan. Vuonna 1973 lento-onnettomuustutkinta alkoi H%u00e4ij%u00e4%u00e4n markkinoiden tapauksesta. T%u00e4ll%u00f6in H%u00e4ij%u00e4%u00e4n Mouhij%u00e4rvelle taitolentoa esitt%u00e4m%u00e4%u00e4n tullut kaksipaikkainen Cessna sy%u00f6ksyi maahan26Vuonna 1976 Instrumentointi Oy:lle my%u00f6nnettiin ensimm%u00e4inen virallinen korjaamolupa ja ajurina sille oli se, ett%u00e4 lopullinen p%u00e4%u00e4t%u00f6s Ilmavoimien Varikon toimitilojen luovuttamisesta Valmet Oy:n Tampereen tehtaan k%u00e4ytt%u00f6%u00f6n l%u00e4heni ratkaisuaan. Vuoden 1979 lopulla tehtiin Ilmavoimien esikunnan kanssa sopimus MiG-21 BIS -hankintaan liittyv%u00e4st%u00e4 simulaattorista. T%u00e4m%u00e4 merkitsi Puolustusteknologia -liiketoiminnan uuden vaiheen alkua, vaikka asia ei tokikaan Puolustusliiketoiminnan %u201calkuneuvottelu%u201d 12.3.1973: T. Keskuoja, J. Korkola, R. M%u00e4kel%u00e4 ja J. Kanninen. (Instan arkisto).31