Page 138 - Demo
P. 138
Insta Steel Eagle oli tuotteena esill%u00e4 Puolustus- ja Ilmailuteollisuus ry:n SecD-Day-n%u00e4yttelyss%u00e4 Helsingiss%u00e4 helmikuussa 2023 ja sai osakseen paljon mielenkiintoa. Varsinaisesti tuotteen markkinointi aloitettiin Lontoon DSEI-messuilla (Defence & Security Equipment International) syyskuussa 2023.Steel-tuoteperheen my%u00f6t%u00e4 ryhdyttiin suunnittelemaan uuden liiketoimintayksik%u00f6n strategiaa ja muodostamista. Yksik%u00f6n oli m%u00e4%u00e4r%u00e4 pit%u00e4%u00e4 sis%u00e4ll%u00e4%u00e4n r%u00e4j%u00e4ht%u00e4vien panosten ja niiden toimittamiseen liittyvien j%u00e4rjestelmien ja tuotteiden suunnittelua, valmistusta ja myynti%u00e4. T%u00e4ss%u00e4 vaiheessa yksik%u00f6st%u00e4 ryhdyttiin k%u00e4ytt%u00e4m%u00e4%u00e4n nimityst%u00e4 Vaikuttavat j%u00e4rjestelm%u00e4t, johon liittyv%u00e4%u00e4 toimintaa dronekonseptin ja kokonaisj%u00e4rjestelmien my%u00f6t%u00e4 oli eri puolilla Instaa. Kasvupotentiaalin realisoimiseksi n%u00e4htiin tarpeelliseksi yhdist%u00e4%u00e4 toiminnot operatiivisesti yhteen organisaatioyksikk%u00f6%u00f6n ja samalla Insta osti Leijona Instituutti Oy:n henkil%u00f6omistajien osakeomistuksen ja n%u00e4in yhti%u00f6st%u00e4 tuli Insta Group Oy:n 100 %: sesti omistama tyt%u00e4ryhti%u00f6. Osakekauppa allekirjoitettiin 12.112024.Intopalo %u2013 vastaus tiedolla johtamisen kysynt%u00e4%u00e4nElokuussa 2018 Insta-konserniin perustettiin uusi yhti%u00f6, Insta Digital Oy. Perustamiseen rohkaisi strateginen mahdollisuus ja tarve kasvaa ep%u00e4orgaanisesti sek%u00e4 hankkia uutta osaamista erityisesti teollisuuden digitalisaation alueella. Marraskuun 1. p%u00e4iv%u00e4n%u00e4 2018 mahdollisuus toteutui Insta Digitalin ostaessa Intopalo Oy:n liiketoiminnan. Kaupan mukana Instaan siirtyi 70 digitalisaatioon liittyvien teknologioiden osaajaa. Samalla Insta Digital Oy:n nimi muutettiin Intopalo Digital Oy:ksi siirtyneen henkil%u00f6st%u00f6n toivomuksesta. Huhtikuussa 2020 nimi vaihdettiin takaisin Insta Digital Oy:ksi. Perustelu nimen v%u00e4liaikaiselle muutokselle Intopalo -alkuiseksi oli kulttuurillinen. Myyjien n%u00e4kemyksen mukaan henkil%u00f6st%u00f6 sitoutuisi paremmin uuteen tilanteeseen, jos Intopalon nimi n%u00e4kyisi uudessa nimess%u00e4. J%u00e4lkik%u00e4teen ja ulkoa k%u00e4sin n%u00e4htyn%u00e4 niin ei kuitenkaan k%u00e4ynyt. Yrityskulttuureissa oli isoja eroavaisuuksia eik%u00e4 alkuun tahtonut l%u00f6yty%u00e4 punaista lankaa kaikkia osapuolia tyydytt%u00e4v%u00e4n integraation toteuttamiseksi. Kulttuurierot on yrityskaupoissa eritt%u00e4in t%u00e4rke%u00e4%u00e4 tunnistaa ja aivan erityisesti silloin, kun liiketoiminnan ytimess%u00e4 on tietoty%u00f6. Siin%u00e4 kilpailukyky perustuu henkil%u00f6st%u00f6n osaamisp%u00e4%u00e4omaan sek%u00e4 ty%u00f6kykyyn ja ty%u00f6hyvinvointiin.Intopalo oli erikoistunut ohjelmistoalustojen rakentamiseen, tiedolla johtamisen ratkaisuihin ja teollisuuden tietoturvalliseen digitalisaatioon. Ratkaisuissa hy%u00f6dynnettiin kaikkein moderneimpia teknologioita, kuten teko%u00e4ly%u00e4, data-analytiikkaa, pilvilaskentaa ja virtuaalitodellisuutta42. Yhdistettyn%u00e4 Intopalon osaamiseen Instan pitk%u00e4aikainen kokemus ja syntynyt markkina-asema tieto- ja kyberturvallisuudessa, teollisuusautomaatiossa ja kriittisiss%u00e4 j%u00e4rjestelmiss%u00e4 loivat merkitt%u00e4vi%u00e4 kasvumahdollisuuksia synergioita hy%u00f6dynt%u00e4m%u00e4ll%u00e4. Kauppa toi my%u00f6s Installe positiivista julkisuutta.%u201dTietoturvallinen digitalisaatio on luonteva kehitysaskel Tampereen seudun teollisessa tarinassa. Insta Groupin Sarankulman kampuksesta on muodostunut alan kasvava huippukeskus.%u201d, kirjoitti Business Tampere verkkosivuillaan, ja jatkoi viel%u00e4: %u201dSamalla Instasta kasvoi yli tuhannen ty%u00f6ntekij%u00e4n tamperelainen osaamiskeskus, jossa edistynyt analytiikka, teko%u00e4ly ja virtuaaliteknologiat yhdistyv%u00e4t monipuoliseen tietoturvan, prosessiautomaation ja s%u00e4hk%u00f6istyksen osaamiseen.%u201dVaikka edell%u00e4 puhuttiin Instan kampuksesta Sarankulmassa, niin Intopalosta siirtynyt henkil%u00f6st%u00f6 j%u00e4i suureksi osaksi ty%u00f6skentelem%u00e4%u00e4n Tampereen keskustaan Finlaysonin alueelle. T%u00e4ss%u00e4 asiassa haluttiin henkil%u00f6st%u00f6%u00e4 kuunnella. Keskusta oli intopalolaisten mieliss%u00e4 kiinnostavampi ty%u00f6paikka kuin Sarankulma. T%u00e4h%u00e4n sopii hyvin sanonta %u201ctottumus on toinen luonto%u201d. Intopalon liiketoiminnan oston j%u00e4lkeen Instassa nostettiin aiempaa selke%u00e4mmin esiin strategisena painopisteen%u00e4 turvallinen digitalisaatio, jonka alle saattoi sijoittaa l%u00e4hes kaiken Instassa olevan osaamisen. Haasteena olivat Intopalon ja Instan kulttuurien eroavaisuudet. T%u00e4m%u00e4 oli jo yritysostosta ja j%u00e4rjestelyst%u00e4 neuvoteltaessa tiedostettu riski ja siksi l%u00e4ht%u00f6kohtaisena tavoitteena oli ollut se, ett%u00e4 molemmat osapuolet oppisivat toisiltaan ja muuttaisivat toimintatapojaan. J%u00e4lkik%u00e4teen voidaan todeta, ett%u00e4 yhteisten pelis%u00e4%u00e4nt%u00f6jen ja johtamisk%u00e4yt%u00e4nt%u00f6jen m%u00e4%u00e4rittelyss%u00e4 ja implementoinnissa oli aluksi vaikeuksia, mutta v%u00e4hitellen toimintatavat hioutuivat yhteen. My%u00f6s Instan br%u00e4ndimielikuva muuttui. Se toi uusia mahdollisuuksia 138