Page 132 - Demo
P. 132


                                    iso tekij%u00e4 vaikeuksien taustalla oli Erican lopullisessa toimintaymp%u00e4rist%u00f6ss%u00e4 k%u00e4ynniss%u00e4 ollut murrosvaihe. Hankkeen yhten%u00e4 haasteena oli my%u00f6s johtaminen, jota k%u00e4ytet%u00e4%u00e4n yleisp%u00e4tev%u00e4n%u00e4 selityksen%u00e4 ongelmille etenkin projektimaailmassa. Instan t%u00e4rkeimpin%u00e4 alihankkijoina hankkeessa olivat Elisa, Fujitsu ja Terma. Terman osalta hanke eteni eritt%u00e4in positiivisesti kun taas erityisesti Fujitsun kanssa k%u00e4ytiin useita neuvotteluja laajuuden muutoksiin liittyen.Kuten usein t%u00e4m%u00e4n kaltaisissa pitkiss%u00e4, haasteellisissa ja henkist%u00e4 painetta aiheuttavissa hankkeissa, niin my%u00f6s Erica-hankkeessa hankejohto vaihtui tai vaihdettiin useaankin kertaan. Installa oli koko pitk%u00e4n projektin ajan selke%u00e4n%u00e4 tavoitteena saada lopputuloksena asiakasta tyydytt%u00e4v%u00e4 j%u00e4rjestelm%u00e4kokonaisuus toimitettua. Ja tavoite t%u00e4yttyi.Insta-konsernille Erica-hanke aiheutti kannattavuusrasitetta vuosina 2014%u20132017. Erican kaltaisissa megahankkeissa, joissa riskit ovat realisoituneet, on aivan erityisen t%u00e4rke%u00e4%u00e4 tehd%u00e4 %u201dlessons learnt%u201d-analyysi. Erican osalta analyysi tehtiin ja organisaatio sai niist%u00e4 paljon oppia tulevaisuuden varalle. Kyseinen verkottunut j%u00e4rjestelm%u00e4 oli eritt%u00e4in haastava ja lajissaan ainutlaatuinen. Siihen n%u00e4hden Insta suoriutui j%u00e4rjestelm%u00e4n sis%u00e4lt%u00f6 ja lopputulos huomioon ottaen hyvin ja j%u00e4rjestelm%u00e4st%u00e4 saatiin globaalin mittapuun mukaan erinomainen kokonaisuus, jonka toiminta on varmennettu erilaisten h%u00e4iri%u00f6tilanteiden kannalta. Millogia koskeneet j%u00e4rjestelyt ja toiminnan laajentuminenMillogin operatiivinen toiminta k%u00e4ynnistyi vuonna 2009, mink%u00e4 j%u00e4lkeen Insta oli ollut aktiivisesti hallitusty%u00f6skentelyn kautta mukana Millogin johtamisessa. 2010-luvulla Millogiin muodostuivat vakiintuneet toimintamallit, joita kumppanuuden hengess%u00e4 kehitet%u00e4%u00e4n jatkuvasti. Instalta Millogin organisaatioon siirtyi vuonna 2007 Heikki H%u00e4rtsi%u00e4 markkinointi- ja myyntijohtajaksi ja vuoden 2008 lopulla Annamaija M%u00e4ki-Ventel%u00e4 henkil%u00f6st%u00f6johtajaksi. My%u00f6s my%u00f6hemmin Millogiin on siirtynyt Instalta henkil%u00f6st%u00f6%u00e4 esim. toimialaj%u00e4rjestelyjen yhteydess%u00e4. Heikin teht%u00e4v%u00e4n Instassa puolustusteknologian toimialajohtajana otti oman toimensa ohella toimitusjohtaja Pertti Huusko ja Annamaijan korvaajaksi rekrytoitiin henkil%u00f6st%u00f6johtajaksi Marja-Leena Koskinen.Sisu Auto myi Installe kahdella kaupalla vuosina 2009 ja 2010 omistuksessaan olleet Millog Oy:n osakkeet. Kaupan j%u00e4lkeen Instan omistus Millogista nousi 34 %:iin. Osakkeiden myynnill%u00e4 Sisu Auto sopeutti toimintaansa vallitsevaan markkinatilanteeseen.Millogiin synnytettiin kansallinen optroniikan osaamiskeskus vuonna 2010. Sen my%u00f6t%u00e4 Insta DefSec myi Millogille optroniikkaliiketoiminnan. Arvioitiin, ett%u00e4 Millog pystyisi tarjoamaan Instaa paremmin ty%u00f6mahdollisuuksia alan osaajille vaihtelevissa kysynt%u00e4tilanteissa sek%u00e4 lis%u00e4%u00e4m%u00e4%u00e4n resursseja optroniikan tuotannossa. Kaupan ulkopuolella oli Patrialle toimitettava kranaatinheitinj%u00e4rjestelmien (Amos/Nemo) kehitysliiketoiminta, johon liittyi tuotteistamista ja sarjavalmistusta. Kyseisess%u00e4 liiketoiminnassa Insta oli mukana vuoden 2016 loppuun asti.Vuosien 2011 ja 2012 vaihteessa toteutetulla toimialaj%u00e4rjestelyll%u00e4 varmistettiin suomalaisen puolustusteknologiateollisuuden kilpailukyky ja toiminnan jatkuvuus asej%u00e4rjestelmien modernisoinnissa ja integroinnissa sek%u00e4 asehuollossa. Samalla haluttiin muodostaa osaamiskeskittym%u00e4 n%u00e4iden liiketoimintojen kehitt%u00e4miseksi sek%u00e4 mahdollistaa parempi kustannustehokkuus ja synergiaedut, joiden toteuttaminen hajautetusti olisi ollut merkitt%u00e4v%u00e4sti vaikeampaa. Ennen j%u00e4rjestely%u00e4 Oricopa omisti 3 % Millogin osakekannasta ja Oricopan enemmist%u00f6omistajana oli henkil%u00f6omisteinen sijoitusyhti%u00f6 Inlog Partners Oy. Jotta toimialaj%u00e4rjestely voitiin tehd%u00e4, oli Oricopan v%u00e4hemmist%u00f6omistus valmistelevana transaktiona hankittava Insta DefSecin omistukseen.Varsinaisen toimialaj%u00e4rjestelyn ensimm%u00e4isess%u00e4 vaiheessa Insta DefSec Oy siirsi apporttina Oricopaan asej%u00e4rjestelmien modernisointiin ja integrointiin keskittyneen liiketoiminnan ja sai sen seurauksena 60 %:n omistuksen Oricopasta. Millog osti Inlog Partners Oy:n osakekannan ja sulautti yhti%u00f6n itseens%u00e4 sek%u00e4 osti lis%u00e4ksi Insta DefSecin omistuksen Oricopasta. Millogin omistukseen siirtyi n%u00e4in koko Oricopan osakekanta. Vuonna 2015 Oricopan nimi muutettiin Senop Oy:ksi, joka menestyksellisesti on jatkanut asej%u00e4rjestelm%u00e4- ja asehuoltoliiketoimintoja sek%u00e4 niin ik%u00e4%u00e4n optoelektronisten ratkaisujen kehitt%u00e4mist%u00e4. Erityisen vahvaksi Senopin alueeksi on muodostunut sotilaiden pime%u00e4toimintaa avustavat laitteet. Toimialaj%u00e4rjestelyn taustalla olivat puolustusmarkkinoiden avautuminen ja uusi hankintalains%u00e4%u00e4d%u00e4nt%u00f6, jotka merkitt%u00e4v%u00e4sti vaikuttivat eri osapuolten n%u00e4kemykseen kilpailutilanteesta. Niin ik%u00e4%u00e4n Puolustusvoimilla oli rahoituksellisia haasteita, joiden n%u00e4htiin jopa pahenevan 132
                                
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136