Page 165 - Demo
P. 165
mutta silti s%u00e4hk%u00f6automaation perusliiketoiminnat s%u00e4ilyttiv%u00e4t vahvan asemansa. Puolustuskohdemarkkinan ydinajatuksena oli, ett%u00e4 Insta on verkottuneen sodank%u00e4ynnin ratkaisujen ja tuotteiden edell%u00e4k%u00e4vij%u00e4, %u00e4lykk%u00e4iden johtamisj%u00e4rjestelmien toimittaja ja huoltovarmuuskriittisten elinkaaren tukipalveluiden tuottaja roolissaan Suomen Puolustusvoimien strategisena kumppanina. Erityisen t%u00e4rke%u00e4n%u00e4 osana liiketoimintaa oli siis edelleen Puolustusvoimien strateginen kumppanuus, mutta kasvustrategian nimiss%u00e4 ryhdyttiin jo HX hankkeen k%u00e4ynnistymisest%u00e4 alkaen rakentamaan mahdollisuuksia kansainv%u00e4lisen liiketoiminnan kasvattamiseksi. T%u00e4m%u00e4 sai vauhtia kev%u00e4%u00e4ll%u00e4 2022, kun k%u00e4vi selv%u00e4ksi, ett%u00e4 Suomi hakee NATO-j%u00e4senyytt%u00e4.Turvallinen yhteiskunta kohdemarkkinana sis%u00e4lsi Insta Responsen liiketoiminnan. Ydinajatus oli parantaa yhteiskunnan turvallisuutta digitaalisilla, %u00e4lykk%u00e4ill%u00e4 ja tietoturvallisilla ratkaisuilla. T%u00e4m%u00e4 kohdemarkkina poistui kuitenkin Instan strategiakartalta jo kev%u00e4%u00e4ll%u00e4 2021, mutta my%u00f6s senkin j%u00e4lkeen Installa oli tarjoamassaan erilaisia ratkaisuja ja palveluita yhteiskunnan turvallisuuden n%u00e4k%u00f6kulmasta. Siihen liittyiv%u00e4t muun ohessa alla mainitut kyberpalvelut, kriisi- ja h%u00e4iri%u00f6tilanteiden harjoitteluun liittyv%u00e4t ratkaisut ja palvelut sek%u00e4 jaetun tilannetietoisuuden ratkaisu (Insta Blue Aware%u2122).Kyberin osalta linjattiin horisontaalistrategia, koska paitsi, ett%u00e4 kyberill%u00e4 oli oma itsen%u00e4inen kohdemarkkina, sill%u00e4 oli vahva synergia luoda lis%u00e4arvoa muille Instan kohdemarkkinoille. Kohdemarkkinan itsen%u00e4isen osuuden ydinajatuksena oli se, ett%u00e4 Insta on kotimaassa halutuin kyber- ja tietoturvatoimittaja turvallisuustietoisille organisaatioille sek%u00e4 sen lis%u00e4ksi t%u00e4hd%u00e4ttiin m%u00e4%u00e4r%u00e4tietoiseen kansainv%u00e4listymiseen omilla tuotteilla ja palveluilla. Jo kohdemarkkinastrategioita laadittaessa oli kysynt%u00e4 kyberturvallisuuspalveluille ja -ratkaisuille merkitt%u00e4v%u00e4sti kasvanut.Uudessa kohdemarkkinarakenteessa strategioiden jalkautuksen varmistamiseksi otettiin k%u00e4ytt%u00f6%u00f6n strateginen OKR (Objectives and Key Results) -tavoitejohtamisen malli, jolla voitiin ohjata ja johtaa strategioiden toteutumista erityisesti muutostilanteessa. Tunnistettiin my%u00f6s Instan strategian toteutumisen Insta-tasoiset mahdollistajat, joiden kehitt%u00e4miselle m%u00e4%u00e4riteltiin omistajat johtoryhm%u00e4st%u00e4.Asiakasohjautuvuuden seurauksena sovittiin uusia kumppaniasiakkuuksia, joille tyypillist%u00e4 oli se, ett%u00e4 Insta tarjosi palveluja aiempaa kokonaisvaltaisemmin useista eri liiketoiminnoistaan. Vuonna 2020 er%u00e4%u00e4n%u00e4 esimerkkin%u00e4 oli Kone Oyj:n kanssa solmittu raamisopimus.Vuonna 2023 linjattiin k%u00e4ytt%u00f6%u00f6notettavaksi uusi strateginen toimintamalli, jossa kohdemarkkinak%u00e4site j%u00e4i taustalle ja myynnin johtaminen palautettiin liiketoiminta-alueiden vastuulle. Siit%u00e4 huolimatta yhteinen tilannekuva tarjosi mahdollisuuden rajat ylitt%u00e4v%u00e4lle myynnin yhteisty%u00f6lle. Kohdemarkkinastrategioille oli aikansa, joka perustui varsin merkitt%u00e4v%u00e4lle muutosvaiheelle Instassa. Sen tavoitteena oli myynnin ja markkinoinnin sek%u00e4 asiaInstan kasvu edellytt%u00e4%u00e4 motivoituneita osaajia (Ville-Veikko Heinonen / Instan arkisto).165