Page 143 - Demo
P. 143
toteuttamiseksi olisi tullut toteuttaa. Niin ei kuitenkaan rehellisyyden nimiss%u00e4 k%u00e4ynyt, vaan OneInsta ymm%u00e4rrettiin tai haluttiin ymm%u00e4rt%u00e4%u00e4 hyvinkin eri tavalla eri puolilla organisaatiota ja eri ihmisten n%u00e4k%u00f6kulmasta. Voidaan toki pohtia sit%u00e4, ep%u00e4onnistuiko viestint%u00e4, kommunikaatio vai johtaminen? Varmaankin kaikissa mainituissa asioissa olisi ollut parantamista.OneInstan my%u00f6t%u00e4 Instassa trendin%u00e4 oli keskitt%u00e4minen ja ohjaus ylh%u00e4%u00e4lt%u00e4 alasp%u00e4in. Toki jossain m%u00e4%u00e4rin isoissa muutoksissa voi olla perusteltua ensin keskitt%u00e4%u00e4, mutta keskitt%u00e4misen tulee olla hallittua ja perusteltua sek%u00e4 kuhunkin liiketoimintaymp%u00e4rist%u00f6%u00f6n kohtuudella soveltuvaa. Muutos Instassa oli silt%u00e4 osin liian iso ja liian nopea.Kasvustrategian tavoitteiden toteuttamiseksi ryhdyttiin vuonna 2017 erityisesti panostamaan myynnin ja asiakkuusjohtamisen kehitt%u00e4miseen, joissa molemmissa otettiin isoja askelia eteenp%u00e4in ja oikeaan suuntaan. Samalla ryhdyttiin evaluoimaan Instaan asiakkuudenhallintaj%u00e4rjestelm%u00e4%u00e4 (CRM). Insta sai j%u00e4rjestelm%u00e4n my%u00f6t%u00e4 yhten%u00e4isen myynnin tilannekuvan. Se oli oleellinen asia realisoitaessa OneInsta-ideologian mukaista piilopotentiaalia. Sen osalta edettiin oikeaan suuntaan ja p%u00e4%u00e4stiin madaltamaan liiketoimintasiiloja. Strategiaprosessissa vuonna 2019 otettiin tarkastelun kohteeksi muun ohessa ansaintamallit, joiden kehitt%u00e4misell%u00e4 uskottiin Instan pystyv%u00e4n kiihdytt%u00e4m%u00e4%u00e4n kasvua. Samalla pyrittiin hillitsem%u00e4%u00e4n volyymin vuosittaista vaihtelua, miss%u00e4 oli jo edelt%u00e4v%u00e4n noin kymmenen vuoden aikana varsin hyvin onnistuttu. Erityinen fokus oli jatkuvien palveluiden suhteellisen osuuden kasvattamisessa, joka samalla mahdollisti jatkuvan laskutuksen lis%u00e4%u00e4misen. Kyseinen ansaintamalli sai ty%u00f6nimen %u201dpitk%u00e4 raha%u201d. Sen ohella ryhdyttiin tavoittelemaan eritoten palvelujen tuotteistamisasteen kasvattamista, joka taas puolestaan mahdollisti tuotteistettujen ratkaisujen tarjoamisen enenev%u00e4ss%u00e4 m%u00e4%u00e4rin. Se n%u00e4htiin skaalaetujen saavuttamisen edellytyksen%u00e4. Uutena ansaintamallina tuleville vuosille nostettiin esiin arvopohjaisen eli asiakashy%u00f6tyyn perustuvan hinnoittelun ja laskutuksen mahdollisuus. Tosin jo siin%u00e4 vaiheessa todettiin, ett%u00e4 siihen p%u00e4%u00e4seminen ottaisi aikaa. Haaste olisi asiakkaan kokeman hy%u00f6dyn mittaaminen siten, ett%u00e4 molemmat sopijapuolet olisivat samalla sivulla. Kaikkiaan voitiin todeta, ett%u00e4 merkitt%u00e4vin kasvupotentiaali oli %u201dpitk%u00e4n rahan%u201d ansaintamallissa, jota voitiin %u201cbuustata%u201d esim. yll%u00e4pito- ja elinkaaripalveluja lis%u00e4%u00e4m%u00e4ll%u00e4.Strategia-analyysin tuloksena voitiin todeta, ett%u00e4 projektiliiketoiminnan rooli my%u00f6s jatkossa olisi vahva, ja siihen konkreettisina ansaintamalleina liittyv%u00e4t sek%u00e4 kiinte%u00e4hintaiset ett%u00e4 tuntilaskutteiset projektit. Itse ajattelen, ett%u00e4 Instan identiteettiin laajalti istuu hyvin projektiliiketoiminta ja sit%u00e4 tukeva palveluliiketoiminta, koska kysymys on tyypillisesti asiakaskohtaisista ratkaisuista. Instan kulttuuri ja imago tukevat perinteisesti edell%u00e4 sanottua. Kannattavuuden varmistamiseksi projektiliiketoiminnassa on t%u00e4rke%u00e4%u00e4 erityisesti seurata kapasiteetin k%u00e4ytt%u00f6astetta, kun taas tuoteliiketoiminnassa erityinen fokus on tyypillisesti markkinaosuudessa.Kasvun edellytysten varmistamiseksi toteutettiin kasvuselvitys, jossa konsulttina k%u00e4ytetyt PWC:n asiantuntijat tekiv%u00e4t due diligence tarkastuksen Instan eri toimintoihin ja arvioivat niit%u00e4 verrokkina muut saman suuruusluokan listayhti%u00f6t. Sen avulla saatiin tilannekuva siit%u00e4, miss%u00e4 asioissa Instassa oli kehitysvelkaa. Toki siin%u00e4 vaiheessa jo todettiin, ett%u00e4 koska listautumissuunnitelmia ei ole, niin kaikkien toimintojen ei ole v%u00e4ltt%u00e4m%u00e4t%u00f6nt%u00e4 olla tyypillisesti listayhti%u00f6lt%u00e4 vaadittavalla tasolla. Isossa kuvassa Instan tilanne oli varsin hyv%u00e4. Kehitystarvetta n%u00e4htiin p%u00e4%u00e4s%u00e4%u00e4nt%u00f6isesti sellaisissa toiminnoissa, joissa eteneminen olisi tarpeen vasta, kun listautumiselle olisi olemassa ainakin alustava tahtotila.Markuksesta teollisuusneuvos, Insta t%u00e4ytt%u00e4%u00e4 50 vuottaTasavallan presidentti Sauli Niinist%u00f6 my%u00f6nsi Insta Groupin hallituksen puheenjohtajalle Markus Mattssonille teollisuusneuvoksen arvonimen kes%u00e4kuussa 2018. Tampereen Kauppakamari puolestaan valitsi h%u00e4net Pirkanmaan Vuoden 2018 yritysjohtajaksi ja kunniakirja luovutettiin tammikuussa 2019. Vastaavan kunnianosoituksen oli saanut h%u00e4nen is%u00e4ns%u00e4 22 vuotta aiemmin. Tamperelaisen haastattelussa Markus totesi, ett%u00e4 \p%u00e4rj%u00e4%u00e4 veskarina, p%u00e4rj%u00e4%u00e4 muutenkin\bisnesurallaan osoittanut todeksi. Vuoden yritysjohtaja palkitaan pitk%u00e4j%u00e4nteisest%u00e4 ja vaikuttavasta ty%u00f6st%u00e4 yrityksen kehitt%u00e4misess%u00e4 ja eteenp%u00e4inviemisess%u00e4 tai poikkeuksellisesta kasvutarinasta, joka on johtanut menestykseen niin taloudessa kuin ty%u00f6llist%u00e4misess%u00e4kin.44 Voidaan rehellisesti sanoa, ett%u00e4 molemmat palkinnon ehdot Markuksen ja Instan osalta toteutuivat.Sen lis%u00e4ksi, ett%u00e4 Markus on vuosien varrella uskonut vahvasti suomalaiseen perheyritt%u00e4jyyteen, h%u00e4n on sanoissa ja teoissa arvostanut yhteiskuntavastuuta. Se on n%u00e4kynyt paitsi Instan strategiassa my%u00f6s arjessa. 143