Page 44 - Demo
P. 44


                                    ki-nimi tuli silloisen elokuvahahmon H%u00e4rski Hartikaisen mukaan.Vinkin saatuaan Heikki soitti Matti Saloselle ja tuli haastatteluun maaliskuussa 1980. Kun h%u00e4n aloitti ty%u00f6t Instassa kes%u00e4kuussa 1980, h%u00e4n oli 27. ty%u00f6ntekij%u00e4 puolustusteknologia-toimialalla. Vanhat Ilmailuosaston toimitilat eiv%u00e4t ensin nuorta DI:t%u00e4 vakuuttaneet, mutta kaikkeenhan tottuu. Heikki teki alkuun testilaitesuunnittelua ja my%u00f6hemmin -80 luvun alussa mm. helikopteriavioniikan suunnittelua.Esa Einola oli jo vuonna 1979 ollut kes%u00e4t%u00f6iss%u00e4 Elektroniikkaosaston asennusyksik%u00f6ss%u00e4 kentt%u00e4ty%u00f6ss%u00e4 ja seuraavan vuoden lopussa h%u00e4n suuntasi Ilmailuosaston kehitysyksikk%u00f6%u00f6n joksikin aikaa simulaattoriryhm%u00e4%u00e4n HW-suunnitteluun. Sittemmin Ilmavoimien koelentomittausj%u00e4rjestelm%u00e4n (Tiikeri) uudistamisen esisuunnitteluprojektista tuli Esalle diplomity%u00f6n aihe ja hieman my%u00f6hemmin Ilmailuosastolle tuotekehityshanke.22 Esan diplomity%u00f6 oli onnistunut kaikin puolin ja sen j%u00e4lkeen Insta sai neuvoteltua Matti Salosen johdolla kaupan Tiikerin ohjelmistopainotteisesta toteutusprojektista, joka saatiin valmiiksi vuonna 1985. Kyseess%u00e4 oli ensimm%u00e4inen laaja ohjelmistoprojekti Puolustusvoimille ja siten k%u00e4%u00e4nteentekev%u00e4 uskottavuuden ja tulevien liiketoimintojen kannalta, kun jatkossa kilpailtiin isoista ja vaativammista j%u00e4rjestelmist%u00e4. Esan ura Instassa oli tyypilliseen instalaiseen tapaan hyvin pitk%u00e4 ja h%u00e4n toimi useissa vastuurooleissa puolustusteknologia-alueella, SecGo:ssa (josta kerrotaan t%u00e4ss%u00e4 tarinassa my%u00f6hemmin) ja loppu viimein emoyhti%u00f6ss%u00e4. Vuonna 1982 syntyi idea mereen pudonneen neuvostovalmisteisen Mi-8 helikopterin kunnostamisesta ohjaamoharjoittelulaitteeksi (kuvat yll%u00e4). Idea sai tuulta siipien -tai pit%u00e4isik%u00f6 sanoa roottorien- alle ja hankkeen tuloksena Ilmailuosaston simutiimi toimitti Ilmavoimien varikolle kunnostetun helikopterin koulutuslaitteeksi. Se sijoitettiin Utin j%u00e4%u00e4k%u00e4rirykmenttiin Kouvolaan.Ari Kauttu oli tullut Automatiikka-Asentajille Varkauden ty%u00f6maalle talvella 1976 asennust%u00f6ihin eli kosketuspintaa yritykseen jo oli, mutta toki varsin erilaisista teht%u00e4vist%u00e4. Edell%u00e4 jo todettiin, ett%u00e4 Ari tuli MIG-h%u00e4vitt%u00e4j%u00e4simulaattorin modifiointihankkeen my%u00f6t%u00e4 Instaan vuoden 1979 kes%u00e4ll%u00e4. Vuoden 1980 puolella alkoi Arin johdolla kaikkiaan melkein seitsem%u00e4n vuotta kest%u00e4nyt useampivaiheinen modifiointity%u00f6. Kyseisen kehitysty%u00f6n SW-teht%u00e4viss%u00e4 oli mukana my%u00f6s kaksi ohjelmistosuunnittelijaa sek%u00e4 HW-suunnittelussa jonkin aikaa Esa Einola. Kaikki oli saanut alkunsa pienimuotoisesta mittarikorjauksesta 1970-luvun alussa. Ensimm%u00e4isen kymmenen vuoden aikana toiminta laajeni kattamaan kaikki suomalaiseen ilmailuun liittyv%u00e4t asiakasryhm%u00e4t sek%u00e4 puolustusvoimien hienomekaniikkaa ja elektroniikkaa k%u00e4ytt%u00e4v%u00e4t puolustushaarojen osat. Alun perin esiintyi ymm%u00e4rrett%u00e4v%u00e4sti ep%u00e4ilyj%u00e4 Ilmailuosaston mahdollisuuksista toimia ilmapuolustuksen yhten%u00e4 keskuskorjaamona, mutta jo ensimm%u00e4isen vuosikymmenen aikana luottamus oli kehittynyt tekojen kautta tasolle, joka mahdollisti yhteisty%u00f6n laajentamisen ja kasvun puolustusteknologia-alueella.23Ilmailuosastolla suunniteltiin siis 1980-luvun alussa lentokonemittarien huoltotoiminnan ohella simulaattoreita eli koulutukseen tarkoitettuja j%u00e4rjestelmi%u00e4. Ensimm%u00e4inen laajempi suunnittelu- ja toteutusprojekti oli MIG 21 -simulaattorin modifiointity%u00f6 ja se oli my%u00f6s siemen Erikoisj%u00e4rjestelmien (EJ) synnylle, mist%u00e4 muodostui oma itsen%u00e4inen tulosyksikk%u00f6ns%u00e4 vuonna 1988. Alkuvaiheessa osastolla ty%u00f6skenteli jo 39 henkil%u00f6%u00e4. My%u00f6hemmin yksikk%u00f6 kasvoi p%u00e4%u00e4osin Ilmavoimien johtamisj%u00e4rjestelm%u00e4kehityksen ansiosta. Ilmavoimien johtamisj%u00e4rjestelmien kehityksen ensiaskeleet otettiin jo 1980-luvun puoliv%u00e4lin j%u00e4lkeen, kun toimitettiin ensimm%u00e4inen ohjelmistopohjainen maalitietomuunnin.24 Hallituin askelin edettiin ja l%u00e4heisess%u00e4 yhteisty%u00f6ss%u00e4 asiakkaan kanssa.Aiemmin Ilmailuosaston kehitysyksik%u00f6n vet%u00e4j%u00e4n%u00e4 toiminut Esa Einola sai vetovastuun uudesta EJ-osastosta. Kuvia Mi-8 helikopterin ohjaamosta (Instan arkisto). 44
                                
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48