1.11.2018

Suomeen turvallisen digitalisaation ja automaation huippukeskus – 300 uutta työpaikkaa

Insta-konserni kasvaa yli tuhannen työntekijän kansainvälisesti merkittäväksi huippukeskukseksi (Center of Excellence), jonka tavoitteena on jatkossa luoda 300 uutta työpaikkaa. Insta ja ohjelmistotalo Intopalo perustavat Tampereelle turvallisen digitalisaation ja automaation johtavan yrityksen Intopalo Digitalin. Yritys tavoittelee edelläkävijän asemaa nopeasti kehittyvillä turvallisen digitalisaation maailmanmarkkinoilla.

– Olemme jo pitkään tuottaneet kriittisiä järjestelmiä vaativassa puolustusteollisuudessa sekä kyber- ja tietoturvaratkaisuja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseksi. Yhdistämällä voimamme Intopalon kanssa pystymme ainoana Suomessa tarjoamaan samankaltaisia ratkaisuja nyt myös siviilitoimialoille, kuten teollisuuteen. Turvallinen digitalisaatio koskettaa kaikkia, ja ilman sitä yhteiskunta ja yritykset ovat haavoittuvia. Se on tätä päivää, toteaa Insta Groupin toimitusjohtaja Henry Nieminen.

Insta Group on suomalainen, turvalliseen digitalisaatioon, automaatioon ja johtamisen ratkaisuihin keskittynyt teknologiakonserni ja perheyritys. Sillä on vahva markkina-asema teollisuuden automaatiossa, kyberturvallisuudessa, puolustusteknologiassa ja hätäkeskusratkaisuissa. Ohjelmistotalo Intopalo puolestaan on erikoistunut ohjelmistoalustojen rakentamiseen, datahallintaan ja -analytiikkaan sekä teollisuuden tietoturvalliseen digitalisaatioon. Intopalo siirtyy liiketoimintakaupalla Insta Groupin omistukseen.

Perustettavassa Intopalo Digitalissa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla kriittisen infrastruktuurin ja teollisuuden tarvitsema osaaminen. Se tekee yrityksestä merkittävän osaajan myös Euroopassa. Intopalo Digitalin ydinliiketoimintaa on teollisuusautomaation, liikkuvien laitteiden ja koneiden digitalisaatio, mikä tukee koko Insta-konsernin strategisia kasvutavoitteita.

– Asiakkaat hakevat ketteryyttä, tuottavuutta, läpinäkyvyyttä ja säästöjä. Käytännön sovelluksia ovat esimerkiksi korkean tietoturvan digitalisointialustat, reaaliaikaiset tilannekuvajärjestelmät sekä prosessien tehostaminen ja automatisointi koneälyn avulla, kertoo Insta DefSec Oy:n varatoimitusjohtaja Jari Mielonen.

Uuden toimialayhtiön myötä Insta Groupista kasvaa yli 1 000 henkilöä työllistävä konserni, jonka liikevaihto on 130 miljoonaa euroa. Osaajia rekrytoidaan lähivuosina arviolta 300 lisää.

Suomalaista osaamista maailmanmarkkinoille

Intopalo Digitalin tähtäimessä ovat nopeasti kasvavat globaalit markkinat. Aluksi toiminta laajenee Saksassa, sillä Intopalolla on jo toimipiste ”teollisuuden piilaaksossa” Baijerissa.

Maailmanlaajuisesti teollisuusyritykset investoivat seuraavien kolmen vuoden aikana digitalisaatioon noin 900 miljardia dollaria vuodessa, ja 80 % kustannusvaihteluille herkästä teollisuudesta pitää sitä prioriteettinaan.

– Vahvan teollisuus- ja teknologiataustan turvin meille tarjoutuu mahdollisuus nousta johtavaksi toimijaksi turvallisen digitalisaation maailmanmarkkinoilla. Tarjoamme kokonaisvaltaisia ratkaisuja vaativimmillekin teollisille asiakkaille. Tietoturvalliset digitaaliset järjestelmät kuuluvat kaikille, sanoo Intopalon toimitusjohtaja Juha Latvala.

Lisätietoja:
Henry Nieminen,