Open search

    Menestyvä markkinointi perustuu luottamukseen

    ”The first rule of brand should be, first they must know it’s me”, lausui kovasti arvostamani markkinoinnin professori Mark Ritson. Markilla ei ehkä ensimmäisenä ollut mielessä kyberturvallisuus, mutta ajatus on sovellettavissa myös siihen. Et varmaankaan halua, että kukaan muu viestii puolestasi. Jos asiakkaalla on vaikeuksia erottaa yrityksen viesti huijareiden viesteistä, olet pulassa.

    Kyberturvallisuuden keinoilla on mahdollista parantaa viestin läpimenoa ja asiakkaiden luottamusta brändiin. Esimerkiksi sähköpostiviestintä asiakkaille helpottuu huomattavasti, kun käytössä on turvateknologioita kuten SPF, DKIM ja DMARC. Nämä teknologiat auttavat viestin läpimenoa sähköpostissa ja vaikeuttavat huomattavasti huijausviestien lähettämistä toisen nimissä. Tulossa on myös uusia teknologioita kuten BIMI, joka auttaa kuluttajia tunnistamaan brändin. Yahoon testeissä brändin tunnistaminen on myös parantanut 10 prosentilla asiakkaiden reagoimista viestiin (customer engagement), mikä on jokaiselle markkinoijalle ilouutinen.

    Vielä muutama vuosi sitten https-protokollaa ajateltiin tarvittavan vain silloin, kun tehdään verkko-ostoksia tai tunnistaudutan järjestelmiin. Nykyään se on oletus ja käytännössä pakollinen, jos haluaa, että hakukoneet nostavat sivuston hakutuloksien etusivuille. Selaimet varoittavat aktiivisesti jokaisesta sivusta, joka ei käytä salausta.

    Exaple_not_secure

    Insta on mukana varmistamassa sitä, että salaus pysyy turvallisena myös jatkossa, kvanttitietokoneilla tehtyjä tietomurtoja vastaan. Lue lisää täältä.

    Luottamus mahdollistaa kaupankäynnin

    Luottamus poistaa pelkoja silloin, kun kuluttajat minimoivat online-ostoksien riskejä. PwC:n tutkimus vuodelta 2018 kertoo, että yli puolet kuluttajista valitsevat aina luotettavan ja aidon verkkosivun muiden sijasta.

    Luottamuksen rakentaminen B2B-markkinassa on myös kaupankäynnin edellytys. Neuvottelun osapuolina on usein lisäksi yrityksen tietoturva- ja lakiosastot. Tällöin on hyvä pystyä osoittamaan palvelun tietoturva, esimerkiksi ISO 27001 -sertifioinnilla. Instan asiakas Valmet sertifioi tuotekehityksensä IEC 62443-4-1 ja ISASecure SDLA -kyberturvallisuussertifikaateilla, ja tällöin myös Valmetin asiakkailla on lupa luottaa Valmetin turvalliseen digitalisaatioon.

    Kasvava sääntely (GDPR, ePrivacy, jne.), on lisännyt vaatimustasoa henkilötietojen käsittelyssä. Monelle yritykselle jatkuva tietosuojan hallinta on elinehto ja edellytys sille, että ne ylipäätään pääsevät mukaan tarjoamaan palveluitaan. Erityisesti tietosuojaan kannattaa kiinnittää huomiota uusien digitaalisten palveluiden kehittämisessä, heti alkuvaiheessa. Tällöin on hyvä tehdä DPIA (Data Protection Impact Assessment), eli tietosuojan vaikutustenarviointi. Tietosuojan vaikutustenarviointi auttaa ymmärtämään palvelun tietosuojariskit ja minimoimaan esimerkiksi tietovuodon vaikutukset henkilöiden lisäksi brändin maineelle. Riskin toteutumista kannattaa myös harjoitella, esimerkiksi Instan Trasim-harjoitusalustalla.

    Instan kyberturvallisuuden palvelut auttavat suojelemaan brändiäsi. Ota yhteyttä ja varmista kaupankäynti myös tulevaisuudessa.

    Kirjoittaja

    Nivala_kirjoittaja

    Jyrki Nivala