14.5.2014

Dokumentaatio helposti käyttöön iAsupport-pilvipalvelusta

Ylläpito- ja elinkaaripalveluliiketoiminta alkoi Insta Automation Oy:ssä 2000-luvun alussa luonnollisena jatkona kehittyville kokonaistoimituksille. Nyt ylläpito- ja elinkaaripalvelut ovat siirtymässä uudelle aikakaudelle IAsupport-internetportaalin myötä.

Koko elinkaaren kestävä ylläpito tarkoittaa ennen kaikkea ennakoivaa laitteiston ylläpitoa ja huoltoa, järjestelmän ohjelmistojen ja tietoturvapalveluiden päivityksiä ja muuta työtä, jonka tavoitteena on koko järjestelmätekniikan jatkuva ja moitteeton toiminta. Insta Automationilla on tällä hetkellä yli 30 ylläpito- ja elinkaaripalvelusopimusta vesihuolto-, energia- ja näyttämötekniikan sektoreilla.

Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy:n automaatiotoimittajana Insta Automation aloitti vuonna 2003. Vuosien myötä Insta Automationin rooli on kasvanut, ja tällä hetkellä se on johtava HS-Veden johtava automaatiotoimittaja. HS-Vesi toimii kymmenen vanhan kunnan tai kaupungin alueella ja hoitaa lisäksi Panssariprikaatin vesihuollon, joten vanhojen järjestelmien yhtenäistämisessä riittää työtä. Alueellisesti se on yksi Suomen laajimmista vesilaitoksista.

– HS-Vesi on tietoliikenneteknisesti ja monipuolisten järjestelmäteknisten ratkaisujen myötä hyvin haastava paikka, kertoo liiketoimintajohtaja Jyri Stenberg Insta Automationista. – Haasteeseen vastataan siellä rakentamalla vesihuoltojärjestelmää elinkaarimallin mukaisesti, jotta nyt rakennettava järjestelmä palvelisi mahdollisimman pitkään.

iAsupport-internetportaali on ollut HS-Vedessä n. vuoden ajan pilottikäytössä, ja vuonna 2014 palvelu lanseerataan muillekin avainasiakkaille. iAsupport on pilvipalvelu, johon Insta Automationin asiakkaat voivat kirjautua tutkimaan automaatiojärjestelmäänsä liittyvää dokumentaatiota, päivittämään ohjelmistoja ja tekemään työtilauksia prioriteetiltaan vähemmän kiireellisistä toimituksista.

Sähkö- ja automaatioinsinööri Tomi Lager HS-Vedestä hyödyntää IAsupportia omassa työssään. – Tilaan säännöllisesti pieniä töitä iASupportin kautta. Työtilausmäärittelyt tallentuvat ja Insta Automation toteuttaa tilaukset, kun muita töitä on vähemmän. iAsupportin avulla dokumentointi ja ohjelmistot pysyvät ajan tasalla, sillä kaikesta on aina käytössä viimeisimmät versiot.

– iPadilla dokumentteihin pääsee käsiksi missä ikinä onkin – on päivystäjä sitten viallisen mittalaitteen tai moottorin luona tai vaikka kotonaan, hän voi saman tien tarkistaa sen sähköiset kytkennät ja muut tiedot. Myös etäkäyttöyhteydet iPadin kautta ovat meillä päivittäisessä käytössä. Päivystysmestarilla on iPad mukana päivystyksen ajan ja tarpeen vaatiessa hän voi etäkäyttää valvomossa olevaa konetta sen avulla, kertoo Lager. – IPadin liittäminen automaatiojärjestelmään oli alun perin Instan ajatus, jota olen jalostanut meidän omaan käyttöömme sopivaksi.

Miksi Insta Automationilla on niin vahva asema HS-Vedessä?

– Insta Automationin kanssa yhteistyö sujuu, perustelee Lager. – Yksi heidän vahvuuksistaan on henkilöstö – jos vähänkin tuntee Instan väkeä niin tietää, että toiminta on erittäin osaavissa käsissä. Insta Automationissa on kova vaatimustaso ja hyvä tekemisen meininki.

Insta Automationin ja HS-Veden sopimus vesihuollon automaatiojärjestelmien huollosta ja ylläpidosta on Suomen ensimmäinen vesilaitoksen ja automaatiotoimittajan välinen sopimus, joka on Huoltovarmuuskeskuksen SOPIVA-suosituksen mukainen. Sopimuksen mukaan Insta Automation mm. kehittää häiriönsietoa ja palveluiden toimintavarmuutta toiminnan jatkuvuussuunnittelun avulla sekä tilaajan ja toimittajan yhteistyöllä.

Syksyllä 2013 Insta Automation sai ylläpito- ja elinkaaripalvelutoiminnalleen laadunhallinnan sertifikaatin ISO 9001. Aiemmin toiminta on ollut osa kokonaistoimitusliiketoimintaa, mutta ylläpito- ja elinkaaripalveluiden lisääntyessä nähtiin tarpeelliseksi luoda niille oma toimintajärjestelmä ja omat toimintamallit.

Lisätietoja: Jyri Stenberg puh. 020 771 7315