8.5.2015

30 kertaa tehokkaampaa työntekoa työturvallisuutta parantamalla

Aikaisemmin Insta Automationin sähkökeskuksiin asennettavaa asennuslevyä nostamaan tarvittiin parhaimmillaan kuusi miestä. Muutama vuosi sitten yritys päätti kehittää nosturin, jonka avulla levyn asennus on jopa 30 kertaa aikaisempaa tehokkaampaa. – Asiakkaillemme muutos näkyy siinä, että aiemmin työvaiheeseen tarvittiin kuuden miehen viiden minuutin työpanos eli yhteensä 30 minuuttia. Nyt yksi henkilö nostaa levyn nosturilla paikalleen muutamassa minuutissa, eivätkä muiden työt enää keskeydy. Koska asiakas maksaa vain tuottavasta työstä, tämä on selkeä parannus työn tehokkuuteen, Insta Automationin keskusvalmistuksen myynti-insinööri Ilari Lilja kertoo.

Tarve asennuslevyn asentamisen tehostamiseen tuli työterveyskyselystä. – Moni työntekijämme oli vastannut, että levyjen asennus on vaarallisin työvaihe sähkökaappien rakennuksessa. Isojen kaappien asennuslevy painaa 150–300 kiloa ja jos sen ympärillä on kuusikin miestä ja joku kompastuu, kolme miestä voi helposti jäädä levyn alle, Lilja toteaa.

Insta Automationilla työturvallisuutta pidetään yhtenä laadun takeena. – Monet asiakkaamme jakavat samat arvot kanssamme, ja yksi tärkeimmistä on työturvallisuus. Levyjen asentamisen helpottamisen lisäksi meillä on panostettu myös meluntorjuntaan hankkimalla melukopit molempiin asennusyksiköihimme Muurameen ja Tampereelle, Lilja lisää

Aikaisemmin asennuslevyn asennukseen tarvittiin usean miehen työpanosta. Nyt yksi mies nostaa levyn paikalleen nosturilla muutamassa minuutissa. (Kuvaaja Veera Nokipii, Insta Automation Oy)

Ilari Lilja arvelee Instan nosturin olevan ainoa laatuaan alalla. (Kuvaaja Veera Nokipii, Insta Automation Oy)