5.4.2016

Miehittämättömät ilma-alukset nostavat suomalaisen kilpailukyvyn pilviin

- Miehittämätön ilmailu luo uskomattomia mahdollisuuksia esimerkiksi tutkimus-, seuranta- ja vartiointitoimintaan ja vaikkapa tavaralogistiikkaan, kertoo miehittämättömän ilmailun uuden palvelu- ja teknologiayhtiö Insta Airhow Oy:n operatiivisesta toiminnasta vastaava COO Esa Einola.

Etäohjattavat ilma-alukset voivat tulevaisuudessa auttaa esimerkiksi puhelin- ja sähkölinjojen kunnon tarkastamisessa ja tehdä erilaisia mittauksia alueilla, jotka ovat vaikeakulkuisia tai pitkien siirtymien päässä. Einolan mukaan sovellusmahdollisuuksia rajoittaa ennemminkin mielikuvitus kuin RPASteknologian (Remotely Piloted Aircraft Systems) rajoitteet. Etäohjattavat ilma-alukset eivät siis ole vain harrastajien intohimo, vaan täynnä liiketoimintamahdollisuuksia oleva toimiala, jonka markkinapotentiaalin ennustetaan olevan valtava.

Potentiaalin ovat tunnistaneet kaksi suomalaista asiantuntijayritystä: monialainen teknologiakonserni Insta ja merellisten mittauspalveluiden asiantuntija Meritaito Oy ovat vuoden 2016 alussa perustaneet miehittämättömän ilmailun palveluihin keskittyvän yhteisyrityksen Insta Airhow Oy:n.

Yhteisyritys tarjoaa kokonaisvaltaisia miehittämättömän ilmailun palveluita: koulutusta, konsultointia ja operointia. Koulutuspalveluissa hyödynnetään verkko-opiskelua, lähiopiskelua ja simulaattoriharjoittelua. Tarjooma kattaa sekä aloittelevan kauko-ohjaajan että vaativan viranomaiskäytön tarpeet.

”Olemme onnistuneet yhdistämään kahden suomalaisomisteisen ja KATAKRI-turvallisuuskriteerit täyttävän yhtiön osaamisen. Insta Airhow:n osaaminen yhdistettynä omistajiemme ja verkostokumppaniemme asiantuntemukseen mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyisten RPASpalveluiden tuottamisen asiakaslähtöisesti,” kuvailee Insta Airhow:n COO Einola.

”Insta Airhow on ainutlaatuinen yhdistelmä omistajayritysten liiketoiminnallista ja teknistä osaamista,” täydentävät Meritaidon toimitusjohtaja Jari Partanen ja liiketoimintajohtaja Jukka Suonvieri.

Lisätietoja antavat:
COO Esa Einola, Insta Airhow Oy, puh. (040) 772 3007