3.6.2015

Osaaminen ja luottamus ratkaisevat

Digitaalisuus tunkeutuu kiihtyvällä vauhdilla kaikille yhteiskunnan ja yritystoiminnan osa-alueille sekä ihmisten arkipäivään. On vaikea kuvitella tänä päivänä mitään toimintoja tai palveluja ilman, että ne olisivat irrallaan digitaalisuudesta. Samalla olemme tulleet hyvin riippuvaisiksi digitaalisen maailman toimivuudesta – ja sen turvallisuudesta.

Voimme puhua kyberturvallisuudesta, tietoturvallisuudesta tai jostain muusta, mutta tavoite on sama: huolehtia fyysisen maailmamme rinnalla yhä tärkeämmäksi muodostuvasta digitaalisen maailman turvallisuudesta. Digitaalisesta turvallisuudesta huolehtiminen on elinehto digitalisaation kehitykselle ja sen mahdollisuuksien hyödyntämiselle, ja ylipäänsä ihmiselämälle.

Digitaalisessa turvallisuudessa ratkaisevaa ei ole koko vaan osaaminen. Pienempikin toimija voi osaamisellaan kehittää ratkaisuja mihin maailman suurimmatkaan toimijat eivät kykene. Osaavat ihmiset ovat Instan vahvuus ja tärkein voimavara. Osaamisellamme olemme luoneet maailman huippuluokkaan tunnustettuja tuotteita ja palveluja. Tällaisessa joukossa on hienoa oppia tekemällä, muiden oppimistapojen lisäksi, ja kehittyä alan huippuasiantuntijaksi.

Turvallisuutta ei voi olla ilman luottamusta – eikä luottamusta ilman turvallisuutta. Yksi isoimpia kysymyksiä digitaalisessa turvallisuudessa maailmanlaajuisesti tänä päivänä on, kehen ja mihin voi luottaa? Snowdenin paljastukset ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että etenkin korkean tason digitaalista turvallisuutta vaativat toimijat, kuten puolustusvoimat ja muut viranomaiset, pankit, vesilaitokset ja verkko-operaattorit, etsivät kyberturvallisuudessa luotettavaa kumppania. Nimenomaan luotettavaa.

Maailman digitalisoinnissa ja sen turvallisuuden varmistamisessa otamme vasta ensiaskelia. Kyse on turvallisen tulevaisuuden tekemisestä. Sen eteen me Instassa teemme päivittäin periksi antamatonta työtä – hyvähenkisellä joukolla, jolla on tavoitteet korkealla.

Turvallisuus tarvitsee osaavia, sitoutuneita ja luotettavia ihmisiä. Sellaisia me Instassa olemme, ja meihin on lupa luottaa. Joka päivä. Tervetuloa joukkoomme!

Katso avoimet paikkamme ja hae mukaan tulevaisuuden rakentajaksi.

Jarno Limnéll

Kyberturvallisuusjohtaja, Insta DefSec Oy