25.9.2015

Teollisuusautomaatiojärjestelmät kyberturvallisiksi – nyt!

Teollisuusautomaatiojärjestelmät ovat muuhun digitaaliseen ympäristöön nähden luonteeltaan ainutlaatuisia. Tästä syystä Insta Automationin Jyri Stenberg suosittelee kehittämään automaatiojärjestelmien kyberturvallisuutta erillään organisaation muusta kyberturvallisuudesta.

– Teollisuusautomaatiojärjestelmät ovat organisaation mittavassa tietoverkkorakenteessa oma kokonaisuutensa, jonka protokollat ja komponentit ovat harvinaisia normaalissa IT-maailmassa. Niiden hallinta ja kyberturvallisuuden kehittäminen vaativat erityistä asiantuntemusta, Stenberg linjaa.

Teollisuusautomaatiojärjestelmän kyberturvallisuus varmistetaan hallitusti Insta Automationissa kehitetyn skaalautuvan ja riskeihin suhteutetun kaksitasoisen mallin avulla:
– Näiden mallien avulla esimerkiksi järjestelmärakenne ja laitevalinnat voidaan optimoida sen mukaan, minkälaisia tarpeita turvallisuudelle on asetettu. Myös esimerkiksi kirjautumis-, operointi- ja muutoslokien käyttöönotto on mahdollista heti alusta lähtien, mikä on riskien minimoinnin kannalta ensiarvoisen tärkeää, Stenberg toteaa.

Kybertoimintaympäristöllä ei viitata pelkästään teollisuusautomaatiojärjestelmään, vaan koko turvallisuusympäristöön, johon lukeutuvat niin yrityksen julkiset yhteydet, konekohtaiset automaatiojärjestelmät, pilvipalvelut, etäyhteydet kuin henkilöstön päivittäinen toimintakin. Tästä syystä kyberturvallisen ympäristön varmistaminen aloitetaan aina nykytilan analyysistä ja riskien kartoittamisesta. Vasta tämän jälkeen luodaan toimintasuunnitelma ja keskitytään ratkaisuihin.

Haluatko varmistaa oman teollisuusautomaatioympäristösi kyberturvallisuuden? Kysy lisää:

Jyri Stenberg
Insta Automation Oy

Vinkki!
Teollisuusautomaatiojärjestelmän kyberturvallisuuteen varautuminen on tehokkainta, kun se toteutetaan omana kehityshankkeena erillään yrityksen muusta IT-ympäristöstä huomioiden kuitenkin mahdollisuus liittää se laajempaan koko infran kattavaan kyberturvallisuusympäristöön.