Open search

    Moitteettomasti toimivaa sähkönjakelun elinkaarikumppanuutta

    Aurubis Finland Oy:n ja Instan suunnitelmallisen ja sujuvan kumppanuuden ytimessä on luottamus. Insta huolehtii Aurubiksen sähkönjakelun elinkaaresta kokonaisvaltaisesti, täsmällisesti ja turvallisesti. Yhteistyön myötä tuotantokoneiden käyttövarmuus on parantunut, aikataulut pitävät ja järjestelmiä kehitetään yhdessä.

    Aurubis Finland Oy on Euroopan suurin kuparintuottaja ja yksi maailman johtavista kuparin kierrättäjistä, jolla on yli 150 vuoden mittainen kokemus kuparialan osaamisesta. Porin Kupariteollisuuspuistossa sijaitsevassa, Pohjoismaiden ainoassa kuparivalssaamossa ja siihen integroidussa valimossa työskentelee 250 osaajaa, jotka valmistavat kuparivaluja ja valssattua kuparia sähkö-, elektroniikka- ja rakennusteollisuuden tarpeisiin. Aurubis Finland Oy on osa saksalaista Aurubis-konsernia, joka toimii lukuisissa maissa ympäri maailman.

    Insta pyrkii Aurubiksen sähkönjakelun elinkaarikumppanina varmistamaan investointien oikea-aikaisuuden ja turvaamaan laitekannan ylläpidolla, ettei hallitsemattomia rikkoontumisia tai tuotantoseisakkeja tule.

    Parempaa käyttövarmuutta ennakoivalla huollolla

    Sähkönjakelulaitehuollot ovat erikoisosaamista vaativia töitä, jotka teollisuudessa tavataan tilata ostopalveluna. Aurubis Finland Oy ja Insta ovat tehneet yhteistyötä sähkönjakelulaitekannan elinkaaren ylläpidon parissa jo pitkään. Kumppanivalintaa tehtäessä vaakakupissa painoi Insta Automationin tarjoama Life Cycle Partner -malli, joka kattaa sähkönjakelulaitteiden koko elinkaaren hallinnan.

    – Etsimme vuonna 2014 kumppania sähkönjakeluhuoltoon, ja Insta kykeni tarjoamaan toimintaa laajemmalla mittakaavalla muihin toimijoihin nähden. Kun asiat saadaan hoidettua yhden yrityksen kanssa, tämä helpottaa toimintaa molemmin puolin, taustoittaa Aurubis Finland Oy:n huoltoinsinööri sekä sähkötöiden ja -käytön johtaja Toni Ketonen.

    Tehtäväkenttä on vuosien varrella laajentunut merkittävästi. Insta on sittemmin ollut tekemässä myös suurempia linjauudistuksia ja modernisointeja.

    – Toiminta on laajentunut investointeihin ja automaatioon, ja esimerkiksi viikoittaiset ennakkohuollot hoituvat nykyään Instan kautta. Muun muassa hiilihuollot ovat meille tärkeä osa-alue, ja ne ovat toimineet oikein hyvin, Ketonen kertoo.

    Yhteistyösopimuksen mukaisten ennakoivien huoltojen, määräaikaishuoltojen ja optimoitujen uusintojen tavoitteena on turvata sähkönjakelulaitekannan häiriötön toiminta ja minimoida suunnittelemattomat vikatilanteet. Sähkönjakelulaitteiden huoltojen lisäksi sopimukseen sisältyy taajuusmuuttajien ennakkohuolto ja uusinta, tasavirtakoneiden hiilihuolto ja hiilivaraston ylläpito.

    – Sähkönjakelu on toiminut moitteettomasti jo pidemmän aikaa. Aikaisempaan verrattuna muutos on huomattava, kun ennakkohuollolla vikaantumiset on saatu poistettua ja sähkökatkosten ja rikkoontumisten puuttuessa tuotantokoneiden käyttövarmuus on luonnollisesti paljon parempi, Ketonen kiittelee.

    Suunnitelmallista ja sujuvaa yhteistyötä

    Yhteistyö on johdonmukaista ja suunnitelmallista. Vuosittaisissa sopimuspalavereissa läpikäydään työturvallisuusasiat, meneillään olevien huoltojen ja projektien tilanne, avoimet tulevat projektit sekä kustannukset ja investoinnit. Vuosihuolto- ja uusintatöihin käytetään vuosittain 650–1000 työtuntia. Insta on sitoutunut siihen, että Aurubiksella käyvät samat, tutut työntekijät.

    Ketosen ja Instan sähkönjakeluyksikön päällikön Mika Salosen keskustelusta välittyy mutkaton ja luottamukseen perustuva sävy.

    – Yhteistyö on sujunut alusta asti tosi hyvin, ja kommunikointi on lähes päivittäistä tällä hetkellä. Huolto- ja seisakkiasioista voidaan sopia suoraan Instan henkilökunnan kanssa, ja asiat sujuvat jouhevasti, Ketonen kehuu.

    – Se, että pystymme tarjoamaan palveluita niin sanotusti yhden luukun periaatteella, helpottaa asiakkaan arkea. Ajankäytössä auttaa, kun asioista voidaan sopia tuttujen henkilöiden kautta. Asiakkaan entuudestaan tuntevia työntekijöitä ei tarvitse erikseen perehdyttää eri kohteisiin, vaan he voivat toimia itsenäisesti ennakkosuunnitelman mukaan, Salonen summaa.

    Asiakkaan tiloissa itsenäisesti työskenteleminen ei toimisi käytännössä, ellei luottamusta olisi. Pelkästään henkilöturvallisuuden vuoksi Instan työntekijöiden tulee ilmoittaa, milloin ovat alueelle tulossa. Mahdollisen onnettomuuden varalta jokaisen alueella työskentelevän henkilön sijainnin täytyy olla tiedossa.

    – Instan työntekijät ovat ilmoittaneet täsmällisesti, keitä on tulossa huoltoja tekemään. Minä tiedän, keitä alueella liikkuu ja missäkin päin, tieto kulkee kyllä. Omien työntekijöidemme ja Instan yhteistyö on sujunut tosi hyvin, eikä esihenkilöitä välttämättä tarvita ollenkaan välissä, mikä on minusta ihan hyvä asia, Ketonen tiivistää.

    Työtä sujuvoittaa osaltaan Aurubiksen käyttöön ottama Maximo-kunnossapitojärjestelmä sekä sähkönjakelun asiakkaille tarkoitettu Instan laitekannan ylläpitojärjestelmä iNetti. Jälkimmäiseen on tallennettu Aurubiksen sähkönjakelulaitteiden, taajuusmuuttajien ja tasavirtamoottoreiden koko huoltodokumentaatio. Tulevaisuudessa on tarkoitus, että Instan huoltohenkilöstö voisi raportoida tehdyt työtunnit suoraan Maximoon.

    – Järjestelmien paraneminen on molempien etu, ja niitä pyritään kehittämään yhdessä, Ketonen kertoo.

    Luotettavaa kumppanuutta

    Turvallisuus on tärkeä arvo sekä Aurubikselle että Installe.

    – Asiakkaan laitteiden käyttövarmuuden parantamisen lisäksi toiminnalla on parannettu myös henkilö- ja käyttöturvallisuutta. Olemme muun muassa keskijännitekatkaisijoiden uusinnassa korvanneet vanhat vähäöljykatkaisijat tyhjiökatkaisijoilla, joita käyttämällä paloturvallisuus paranee merkittävästi, Salonen kertoo.

    Koronan aiheuttama poikkeustilanne on tuonut työnteon turvallisuuteen uutta huomioitavaa. Ketonen kertoo, että Aurubiksella on tiloissaan ehdoton maskipakko, ja kiittelee Instan työntekijöiden suhtautumista ohjeistuksiin.

    – Vaikka osalle alihankkijoista on joutunut huomauttamaan muutaman kerran maskin käytöstä, Instan kavereille ei ole tarvinnut huomauttaa kertaakaan.

    Ketonen kuvailee Instaa kumppanina ennen kaikkea luotettavaksi.

    – Insta on ollut eritoten luotettava kumppani. Voimme luottaa siihen, että asiat ovat hyvissä käsissä, ja järjestelmien myötä voi käydä katsomassa, missä tilassa mitkäkin laitteet ovat tälläkin hetkellä. Asioista voi keskustella aina avoimesti, ongelmia ei ole sen suhteen ollut.

    Ketonen ja Salonen muistelevat niitä yllättäviä tilanteita, kun esim. taajuusmuuttaja tai pienjännitekatkaisija on hajonnut. Varaosa ja tarvittaessa Instan huoltoasiantuntija on saatu nopeasti paikalle ja laitteet takaisin käyntikuntoon.

    – Jos meille tulee joku todellinen ongelma, apua saa nopeasti, vaikka välimatkaa onkin muutama kilometri. Tuotanto kiittää meillä siitä kyllä, Ketonen lisää.

    Insta saa kiitosta myös aikataulujen pitävyydestä.

    – Ennakkohuoltojen ja huoltopuolen aikataulut ovat pitäneet todella hyvin, ja ne, mitä on sovittu, on tosiaan hoidettu, Ketonen painottaa.

    Lue lisää sähkönjakelupalveluistamme klikkaamalla

    Sähkönjakelupalvelut

     

    Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

    Mika Salonen

    LinkedIn