Open search

    Alminsalin näyttämö tuotiin ajan tasalle – onnistuneen peruskorjauksen taustalla osaaminen ja pitkä yhteistyö

    Kun Suomen kansallisoopperan ja -baletin pienempää Alminsalia ryhdyttiin peruskorjaamaan, vaatimuksena olivat ajon aikaisen turvallisuuden ja toimintavarmuuden lisäksi käyttötarpeisiin räätälöity ohjausjärjestelmä ja nopea tuki mahdollisessa ongelmatilanteessa. Uudistuksessa kiinteitä rakenteita purettiin ja ohjausjärjestelmä uusittiin. Tilasta tuli monikäyttöisempi, ja etätuen avulla sujuvat jatkossa myös päivitykset ja osa huoltotöistä.

    Suomen Kansallisooppera ja -baletti on maan ainoa ammattimainen oopperatalo ja taidelaitos, jossa työskentelee esityskauden aikana yli 550 vakituista työntekijää ja yli 800 vierailijaa. Töölönlahden tuntumassa vuodesta 1993 toimineessa Kansallisoopperassa ja -baletissa on kaksi näyttämöä, päänäyttämö ja pitkäaikaisen johtajan Alfons Almin mukaan nimetty, pääosin kokeelliselle tarjonnalle omistettu Alminsali. Päänäyttämön katsomoon mahtuu kerralla 1 300 katsojaa, Alminsaliin puolestaan tapahtumasta riippuen 200–500 henkeä.

    Insta on työskennellyt Kansallisoopperan ja -baletin kummankin näyttämön mekaniikan parissa jo vuodesta 2005. Yhteistyö alkoi tuolloin tehdyn Alminsalin näyttämökoneiston uusinnalla ja kunnostuksella. Vuonna 2007 vuorossa oli päänäyttämön mekaniikan uusiminen.

    – Kansallisooppera ja -baletti on Suomen suurin teatterikohde, ja meille hyvin merkittävä asiakas. 2000-luvun puolivälin tienoilla toimitettujen uudistusten lisäksi toteutamme taloon vuosittain myös huolto- ja ylläpitotöitä, Instan Koneistot ja näyttämöt -yksikön päällikkö Marko Hänninen kertoo.

    Uudistuksella tehokkaampaa ja monipuolisempaa tilankäyttöä

    Näyttämömekaniikan ohjausjärjestelmän elektroniikkakomponenttien elinkaari on noin 15–20 vuotta, ja Alminsalin peruskorjauksen tarve alkoi tulla ajankohtaiseksi. Kansallisoopperan ja -baletin apulaiskiinteistöpäällikkö Jussi Pitkäsen mukaan vaatimuksena uudistukselle olivat ajonaikainen turvallisuus ja toimintavarmuus, käyttötarpeisiin räätälöity ohjausjärjestelmä sekä nopea tuki mahdollisissa ongelmatilanteissa.

    Peruskorjaus alkoi kesäkuussa 2020 Instan kohdevierailulla sekä tarjouksen toimittamisella. Sopimus solmittiin tammikuussa 2021.

    Käyttöikänsä päähän tulleiden komponenttien lisäksi peruskorjauksen taustalla vaikuttivat muuttuneet käyttötarpeet laitteiden kehittymisen myötä.

    – Käyttötarpeet sekä tavat käyttää laitteita teattereissa muuttuvat. Koska valonheittimien suuntaa voidaan muuttaa valopöydästä ei esimerkiksi hoitosiltoja tarvita niin paljon kun ennen, ja kiinteitä rakenteita voidaan purkaa. Näin teimme Alminsalissakin – purimme kiinteitä siltoja pois ja asensimme uusia nostimia tilalle, jolloin tilan käyttö tehostui ja monipuolistui, Pitkänen kertoo.

    Kolmesta alakoneistossa olleesta lattianostimesta kaksi lukittiin paikalleen, ja kolmas säilytettiin orkesterinostimena. Katosta poistetun, massiivisen paloesiripun ja hoitosiltojen poistolla saatiin tilaa 12 uudelle kattonostimelle. Laitteiden vaihdon jälkeen käytössä ovat muun muassa turvallisuutta lisäävät tuplajarrut.

    – Peruskorjauksen myötä saimme käyttöömme etätuen myös Alminsalin laitteistoon ja koneistoon. Se mahdollistaa jatkossa päivitykset ja etänä tehtävät huoltotyöt. Päänäyttämöllä etätuki on ollut käytössämme jo vuodesta 2007, Pitkänen kertoo.

    Uuden Whisper-ohjausjärjestelmän langattomat ohjaimet helpottavat käyttöä

    Ohjausjärjestelmä päivitettiin peruskorjauksen yhteydessä uuteen InstaWhisper-ohjausjärjestelmään. Whisperin älykkääseen käyttöliittymään ja turva-automaatioon perustuva neljännen sukupolven versio julkaistiin viime vuonna.

    – Alminsali oli näyttämöprojekteistamme ensimmäinen, johon uusittu Whisper-ohjausjärjestelmä toimitettiin. Uusimpia web-teknologioita hyödyntävä käyttöliittymä räätälöitiin Kansallisoopperan ja -baletin tarpeisiin, Hänninen kertoo.

    – Vanhaan verrattuna uusi Whisper on huomattavasti selkeämpi käyttää. Etenkin mukana tulleet langattomat ohjaimet helpottavat käyttöä valtavasti, Pitkänen kuvailee uutta ohjausjärjestelmää.

    Onnistumisessa tärkeintä ovat ihmiset

    Alminsalin näyttämömekaniikan järjestelmien testaukset ja käyttöönotto tehtiin viime vuoden kesä–heinäkuussa. Urakka välitavoitteineen valmistui sopimuksenmukaisessa aikataulussa.

    Vuosi oli näyttämötoimitusten osalta Installe poikkeuksellinen, sillä meneillään oli Alminsalin lisäksi kaksi muutakin merkittävää teatterihanketta. Marko Hänninen näkee onnistumisessa tärkeintä olevan ihmisten.

    – Projekteihin lähtijät ovat sitoutuneita ja joustavat, sillä heillä on yhteinen tavoite tehdä työ aikataulussa valmiiksi, hän summaa.

    – On ilo, että porukka on vastuullista ja tekee työnsä kunnialla loppuun asti. Urakoitsijoita usein tulee ja menee, on työ valmis tai ei, mutta Insta menee vasta sitten, kun työ on oikeasti valmis ja kaikki saatu kuntoon, kiittelee Pitkänen.

    – Insta osasi pitkäaikaisen kumppaninsa Ypäjän Metallin kanssa huomioida toiveemme ja tarpeemme hyvin. He toivat mukaan myös paljon omia näkemyksiään ja tarjosivat asioita, joita emme välttämättä olisi osanneet ajatella itse, hän jatkaa.

    Yhteistyö Alminsalin parissa jatkuu kahden vuoden takuuvelvoitteen parissa. Pitkänen ottaa puheeksi ensi kesäksi suunnitellut päänäyttämön huollot:

    – Yhteistyön pitkä jatkuvuus helpottaa toimintaa suuresti, ja auttaa etenkin huoltojen suunnittelussa. Näemme merkittävänä asiana sen, että mukana on samoja tuttuja ihmisiä, joiden kanssa tehtiin päänäyttämöä jo vuonna 2007.

    Lisätietoja

    Marko Hänninen