1.11.2016

Asiakaslähtöisyyttä suomalaisella sisulla – digitalisaation keinoin

– Asiakaslähtöinen tulevaisuus rakennetaan yhdistämällä digitalisaation mahdollisuudet suomalaisella sisulla rakennettuun huippuosaamiseen, sanoo pirkanmaalaisen teknologiayhtiö Insta Group Oy:n toimitusjohtaja Henry Nieminen.

Insta Groupin toimitusjohtajana lokakuun alussa aloittanut Nieminen korostaa, että säilyttääkseen kilpailukykynsä organisaation on pystyttävä reagoimaan toimintaympäristössään kiihtyvällä tahdilla tapahtuvan muutokseen ja sen luomiin vaatimuksiin:

– Toimintatapojen muokkaaminen ei riitä, on muuntauduttava; uudistettava ajatusmaailmaa ja löydettävä kokonaan uusia tapoja vastata asiakkaiden tarpeisiin.

Nieminen korostaa reaaliaikaisen tilannekuvan merkitystä liiketoiminnan asiakaslähtöisessä kehittämisessä:

– Asiakkaat toivovat jatkuvasti enemmän joustavuutta, reaktiokykyä ja kumppanuusajattelun edellyttämää vastuun kantamista. Jotta organisaatio voi vastata tähän huutoon, tulee sen johdolla olla selkeä ja reaaliaikainen kuva tilanteesta – sekä asiakkaan että organisaation omasta.

Suomalaiset kansainvälisille markkinoille yhtenä rintamana

Kansainvälisen teknologialiiketoiminnan parissa pitkän uran tehnyt Nieminen arvioi, että digitalisaatio saattaa olla suomalaisen kilpailukyvyn tulevaisuuden avaintekijä. Hänen mukaansa Suomessa on huipputasoista teknologia- ja johtamisosaamista, jota arvostetaan maailmalla. Nieminen visioi, että suomalaiset voisivat kilpailla kansainvälisten huippuyritysten mittavia markkinointiresursseja vastaan verkostoitumalla ja lähestymällä kansainvälisiä asiakkaita yhtenä rintamana.

– Meillä on kyky soveltaa uudenlaista teknologiaa perinteisen toiminnan uudistamiseksi. Kun tähän yhdistää suomalaisen periksiantamattoman luonteen ja digitaalisen tilannejohtamisen, on meillä aidosti mahdollisuudet menestyä kansainvälisessä kilpailussa, Nieminen innostuu.