Open search

    Insta pilotoi oppilaitosyhteistyössä oppimisympäristöä Jyväskylän Eteläporttiin

    Insta pilotoi uudenlaista oppimisympäristöä Procemexin ja Suomen suurimman koulutuksen kuntayhtymän, Gradian, kanssa. Yrityksen ja oppilaitoksen yhteistyö on aivan uudenlaista, sillä työpaikalla on yritysten työnohjaajien lisäksi myös opettaja. Lisäksi yhteistyö on aloitettu yhdessä kahden yrityksen kanssa, ja tarkoitus on saada mukaan myös muita yrityksiä. Yhteistyön myötä Gradian opiskelijat pääsevät läpi vuoden oppimaan työelämässä Jyväskylän Eteläporttiin rakentuvassa Euroopan moderneimmassa valmistavan teollisuuden digitaalisessa palvelukeskittymässä.

    Insta ja Procemex tekevät tiivistä yhteistyötä ja ovat toimineet Gradian opiskelijoiden työssäoppimispaikkana useita vuosia.

    ”Oppilaitosyhteistyö on ollut antoisaa molemmin puolin. Olemme myös saaneet työpaikalla oppimassa olleista opiskelijoista myöhemmin hyviä työntekijöitä”, sanoo tuotantopäällikkö Vesa Luhtamäki Instalta.

    Parhaillaan pilottivaiheessa oleva oppimisympäristö vie yhteistyön uudelle tasolle. Keväällä aloitettiin, mutta hanke jatkuu varsinaisesti syyskuussa 2021. Hankkeen pääarvoja ovat laatu ja kiireettömyys. Oppimisympäristöön suunnitellaan erilaisia pisteitä, joissa opiskelijat voivat kerryttää osaamistaan vaiheittain. Työpisteiden monipuolisuus mahdollistaa eri tahtiin ja eri tavoin oppivien harjoittelun. Tehtävät on suunniteltu siten, että oppijat pääsevät tekemään esimerkiksi elektroniikan kokoonpanotyön alusta loppuun.

    ”Opiskelija näkee eri lailla oman työnsä merkityksen, kun hän tietää, että tietyt valot, kamerat, sähkökeskus tai muu komponentti, jota hän on ollut tekemässä, lähtee asiakkaalle toiselle puolelle maailmaa”, kertoo Tuija Ylönen, Procemexin työpaikkaohjaaja.

    Instan työpaikkaohjaaja Henri Mäensivu komppaa: "Tehdystä työstä ehtii näkemään konkreettisesti, miten meni ja saamaan palautteen. Opiskelijat oppivat heti siihen, että työn on oltava laadukasta oikeissa asiakastöissä. Meidän kannaltamme on tärkeää, että he oppivat tietyt perusasiat ja rutiinit, jolloin siirtyminen mahdolliseen harjoitteluun on sujuvaa niin opiskelijan kuin Instankin näkökulmasta."

    Yksi tärkeä tavoite on luoda oppijoille kokemus siitä, että ollaan oikeasti töissä. Pilotoinnin aikana luodaan yhdessä pelisäännöt ja ympäristö, joka ei ole koulumainen. Tavallisesta koulutussopimusjaksosta poiketen Eteläportin oppimisympäristössä on kerrallaan suurempi ryhmä oppijoita ja paikalla myös opettajia ja yritysten työpaikkaohjaajia. Procemexilla ja Installa johto ja esimiehet ovat mukana tukemassa työpaikkaohjaajien työtä.

    DSC_4421_1000x650px_www
    Kuvassa vasemmalla Janne Puranen (Procemex) ja Tuija Ylönen (Procemex), Henri Mäensivu (Insta), Vesa Luhtamäki (Insta) ja Jukka Jokinen (Gradia)


    ”Hyvin suunniteltu ohjaaminen tuo nopeasti tulosta, harjoittelija oppii talon tavat ja työ alkaa sujua,” kertoo Procemexin työnjohtaja Tuija Ylönen. ”Työpaikkaohjaajalta edellytetään asennetta ja halua tehdä ohjaustyötä, tietynlaista innokkuutta tehtävään.” Työpaikkaohjaajat ovatkin innostuneet syventämään omaa osaamistaan opiskelemalla työn ohessa tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon Gradialla.

    ”Tämä on opettajallekin opinpaikka. Luodaan uutta ja tehdään aitoja tuotteita”, sanoo opettaja Jukka Jokinen Gradialta.

    ”Kahden yrityksen kanssa yhteistyössä rakennettu uusi oppimisympäristö on todella hieno mahdollisuus opiskelijoille. Myös opettajien työelämäosaaminen vahvistuu entisestään. Eteläportti rakentuu vauhdilla ja tarjoaa monipuolisen yritysyhteistyön ja uusia työelämässä oppimisen paikkoja tulevaisuudessa myös muille koulutusaloille”, iloitsee koulutuspäällikkö Jaana Virtanen Gradialta.

     

    Lisätiedot:

    Vesa Luhtamäki

    Tuotantopäällikkö
    Insta Automation Oy
    +358 40 826 8821

     

    Janne Puranen

    Tuotantopäällikkö
    Procemex Oy
    +358 40 766 3896